Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Det finns viktig information

Akut uppdatering i SDK (säker digital kommunikation)

Läs mer...

Driftstörning: Kundvald tid för återuppringning

Läs mer...

Kvalitetsarbete vid vuxenskolan

Läs om arbets- och företagsenhetens systematiska kvalitetsarbete vid vuxenskolan under våren 2016

Kunden, de vi är till för, ger kunskap om framtida krav

Förståelsen för kundernas/medborgarens behov och vad som är värdeskapande för dem är väsentlig för verksamhetens framgång. En ny generations värderingar kan därför få stor betydelse, varför en kontinuerlig och nära kundkontakt och aktiv omvärldsorientering är väsentlig. Kundens delaktighet ger samtidigt organisationen vägledning och skapar acceptans för nödvändiga förändringar i verksamheten. Slutanvändaren/kund, de som organisationen är till för, är den som slutligen avgör kvalitén.

Kvalitetsarbete

Nacka kommun och anordnarna har ett gemensamt intresse av att verksamhet och tjänster håller en hög kvalitet och att förbättringsarbete ständigt sker för nöjda nackabor och intressenter. Med verksamhets- och kvalitetsuppföljning säkerställs dels att gällande mål och krav i lagar, förordningar och föreskrifter i området efterlevs, dels att Nacka kommuns vision, värderingar och mål verkställs. Genom att resultat och effekter följs upp, analyseras och kommuniceras med utförare och anordnare, kan välfärdsverksamheterna med gemensamma ambitioner utvecklas och förbättras.

Metod

För att säkerställa att verksamheten har de insatser och aktiviteter som utlovats följer arbets- och företagsenheten löpande upp att överenskommen verksamhet levereras till Nackaborna. Arbets- och företagsenheten genomför uppföljningen tillsammans med ledning och medarbetare i alla verksamheter, genom en dialog och reflektion kring resultat och effekter utifrån mål, krav och överenskommelser. Verksamhets- och kvalitetsuppföljningen följer ett strukturerat dialogunderlag.

Sammanfattande resultat

Jobb- och utbildningsexperternas kvalitetsrapporter ger en god bild av hur de arbetar för att leva upp till de nationella mål som anges i skollagen och Nacka kommuns mål, vilket också bekräftas vid verksamhets- och kvalitetsdialogerna. Jobb- och utbildningsexperterna har kommit olika långt med det systematiska kvalitetsarbetet, men anger att kravet på systematiserad planering, uppföljning, analys av resultat och förbättringar, av både elevens individuella utveckling som skolans pedagogiska verksamheter, är en väsentlig anledning till skolornas förbättrade resultat.

Samtliga skolor erbjuder individdesignad utbildning, som genomförs i den takt som passar eleven bäst. De skolor som lyckas bäst ger eleverna kontinuerligt och frekvent stöd för att eleverna ska lyckas med att fullfölja sin utbildning med godkända betyg.

Samtliga skolor har olika system för att hindra avbrott men anger alla att detta är ett utvecklingsområde. Vid analys visas att största orsaken till avbrott beror på andra faktorer än de skolan har rådighet över. Trots detta har flera skolor lyckats minska avbrotten över flera år.

Betygsresultatet är högt

Nacka kommuns målvärde för andel elever som fullföljer utbildningen med lägst betyg godkänt, inom både grundläggande vuxenutbildning som gymnasial vuxenutbildning är 90 procent. I grundläggande vuxenutbildning uppnådde 93 procent godkänt, och inom gymnasial vuxenutbildning uppnådde 89 procent godkänt, vilket är en hög måluppfyllelsegrad.

Avbrott

Andelen avbrott har minskat under 2015 vid grundläggande kommunal och gymnasial vuxenutbildning som inom svenska för invandrare. Skolorna har arbetat aktivt för att stödja elever som riskerar avbryta sin utbildning, att fullfölja sin utbildning. Trots en kraftig minskning av avbrotten är detta ett kvarvarande utvecklingsområde.

En majoritet av eleverna i Nackas gymnasiala vuxenutbildning läser yrkes- eller lärlingsutbildningar, vilket ger eleverna goda möjligheter till jobb och egen försörjning efter avslutad utbildning. Elever som har inte har svenska som modersmål utgör majoriteten av Nackas vuxenutbildning, varför språkutbildning parallellt med annan utbildning är viktig för denna målgrupp. Nacka kommun har därför tagit flera initiativ för att förstärka detta arbete, genom att alla utbildningsanordnare har möjlighet att erbjuda ett kursutbud där språk- och yrkeskurser kan kombineras efter elevens behov.

Elever inom vuxenutbildningen och svenska för invandrare, är mer nöjda än genomsnittet för regionen

Nackas elever inom vuxenutbildningen är fortsatt mycket nöjda. Enkätundersökningen våren 2015, visar att elevernas nöjdhet har ökat eller ligger stabilt på en hög nivå. 92 procent anger att de är nöjda över Nacka kommuns utbud av vuxenutbildning, vilket överträffar angivet mål om 90 procent för 2015. 88 procent anger att Nacka kommun erbjuder den service eleverna efterfrågar. På en skala med högsta värde 5, ger eleverna 4,6 i frågan om de anser att utbildningen ger dem möjlighet till vidare arbete och studier. Eleverna ger betyget 4,0 avseende att de får bra kontakt med arbetslivet genom sina studier. Eleverna ger betyget 4,3 avseende att de får det stöd de behöver i sitt skolarbete.

Sammanfattningsvis kan konstateras att Nacka kommuns jobb- och utbildningsexperter, vuxenutbildning, erbjuder en mångfald av kursutbud och utbildningar, för att matcha individens behov för att nå målen. De skolor som arbetar med systematiskt kvalitetsarbete har en mer evidensbaserad analys av skolverksamheten och kan tydligt redogöra för vilka metoder som leder till goda respektive mindre goda resultat. Skolorna rekommenderas dock att i högre utsträckning matcha utbildningsutbud med elever till marknadens kommande behov av arbetskraft, för att än mer öka möjligheterna för att fler människor ska bli självförsörjande.

Sidan uppdaterades: