Trygghet och förutsägbarhet är viktigt för dem som reser turbundna resor och därför är det viktigt med en hög och jämn nivå på tjänsten. Nacka kommuns fokus är att resorna ska fungera väl för de berörda personerna och familjerna.
Det nya avtalet innebär att ett så kallat tidsfönster införs för skolskjutsresorna för att öka möjligheterna till samplanering av resenärer. Detta innebär att utföraren får lämna resenären max 30 minuter före beställd lämningstidpunkt och hämta resenären max 30 minuter efter beställd hämtningstidpunkt. Taxibolaget meddelar den enskildes tider utifrån detta tidsfönster och de meddelade tiderna blir sedan den enskildes fasta tider. Genom denna möjlighet blir resandet mer kostnadseffektivt och ger en mindre miljöpåverkan.
Om det blir aktuellt med ändrade tider på grund av tidsfönstret kontaktar Sirius de berörda resenärerna innan ändring sker. Dessa tider blir sedan de fasta tiderna för hämtning och lämning.
De turbundna resorna har tidvis haft problem med förseningar, uteblivna bilar etcetera. Det nya avtalet ger Nacka kommun större möjligheter till kvalitetskontroll och avvikelserapportering. Nacka kommun och Sirius Omsorg AB kommer att ha regelbunden uppföljning för att se till att resorna fungerar så bra som möjligt.
Vill du lämna en avvikelse på turbundna resor, använd denna länk.
Har du frågor om turbundna resor? Kontakta Nacka kommuns kundserviceenhet på telefon 08-718 80 00 eller e-post turbundnaresor@nacka.se
Sidan uppdaterades: