För förskolans ledning är det viktigt att bidra med de system som kan skapa möjlighet för personalgruppen att ta sitt utvecklande ansvar. Det handlar bland annat om att skapa ett uppföljnings-system som gör att personal och ledning kan följa om det sker en progression i verksamheten, och om att bygga en återkommande struktur för resultatredovisningar som kan stötta att ett professionellt kollegialt lärande kommer till stånd.
I det här avsnittet behandlas mer strategiska områden, som vad planer för språkundervisning och språkutveckling bör innehålla på förskolan, och hur man kan arbeta med kontinuerlig utveckling av undervisningen. Här finns också exempel på hur förskolläraren kan utgöra navet i det arbetet. Vill du ha en utförligare genomgång med fler praktiska exempel rekommenderar jag boken Utvärdering och uppföljning i förskolan, samt för rektorer boken Leda förskolan och för förskollärare Förskolläraren som pedagogisk ledare, se slutet av avsnittet.
I en gedigen genomgång från Göteborgs stads förskolor konstateras att de planer som styr språkutveckling i förskolan måste innehålla:
Det är alltså viktigt att planen är ett strategiskt dokument som riktar sig till förskolans personal och hela styrkedjan med ett tydligt uppdrag. I dokumentgenomgången i Studie rörande språkutvecklande arbetssätt vid 8 förskolor i Nacka kommun visade det sig att planerna med något undantag snarare utgjordes av repetition av övergripande styrdokument och i viss mån forskning och att adressaten var oklar. Två centrala planer som visar ett upplägg som liknar det som efterfrågas i Göteborgs stad är Botkyrka kommuns Riktlinjer för språkutvecklande arbete i förskolan samt Pysslingens förskolors språkstrategi, som båda har följande karaktäristika:
I Botkyrkas centrala plan anges också översiktligt med vilka metoder som arbetet kan bedrivas. Till Pysslingens förskolors plan hör ett självvärderingsmaterial av språkundervisningens effekter på lärande.
Som en del av det systematiska kvalitetsarbetet behöver huvudmannen, förskolan och arbetslaget utvärdera att undervisningen leder till det lärande som avses i läroplanen. Det bör ske återkommande varje kvartal, halvår eller år. För att göra en sådan utvärdering krävs delvis ett annat material än enbart de uppföljningar av undervisningen som sker veckovis. Det kan ske genom att förskolans ledning – rektor, biträdande rektor och förskollärare – deltar i verksamheten och guidar och stöttar personalen i det vardagliga pedagogiska arbetet. Ett exempel på detta är biträdande rektor på en förskola i Nacka, som tillbringar en heldag i veckan på varje förskola och dessutom deltar vid två tillfällen per termin i arbetslagens pedagogiska planering och kollegiala utveckling. Rektors observationer och återkoppling till verksamheten är viktiga styrmedel för att åstadkomma och upprätthålla en god språkutvecklande undervisning.
På en del förskolor och hos vissa huvudmän, exempelvis i Falkenbergs kommun och Pysslingens förskolor, använder man så kallade pedagogiska berättelser för att utvärdera verksamhetens kvalitet. I de pedagogiska berättelserna beskriver personalen löpande under läsåret hur de arbetar med barnen, vilka undervisningsstrategier som genomförs och hur barnen svarar på undervisningen. Rektor gör i samband med det systematiska kvalitetsarbetet en analys av verksamhetens kvalitet under året, vilka styrkor och förbättringsområden som framkommer, utifrån de pedagogiska berättelserna. Huvud-mannen gör därefter en sammanlagd analys av de pedagogiska berättelserna från enheterna för att synliggöra mönster, tendenser av styrkor och förbättringsområden för alla huvudmannens förskolor. Utifrån denna analys planeras sedan åtgärder och insatser i en genomförandeplan för förskolans verksamhet. Den övergripande analysen presenteras också för den politiska styrelsen.
De pedagogiska berättelserna förutsätter att de områden som ska beskrivas av personalen tydliggörs. Andra huvudmän använder eller kompletterar med självvärdering av personalens arbetsformer eller förhållningssätt och miljöns utformning, exempelvis Helsingborgs, Skurups och Ragunda kommuner. Ett exempel på ett sådant observationsunderlag är det som användes i studien i Nacka, och som arbetats fram med stöd av forskning om vad personalen behöver göra för att språkutveckling ska komma till stånd, se bilaga A.
De pedagogiska berättelserna och självvärderingarna som beskriver vad personalen gör ger en kvalitativ bild av förskolans verksamhet och beskriver aktiviteter som med stor sannolikhet förväntas leda till lärande men visar inte om det skett ett faktiskt lärande. Berättelserna och självvärderingarna kan alltså behöva kompletteras med specificerade kriterier och kännetecken för att visa en mer allmängiltig bild av verksamhetens resultat, vilket också sker i exempelvis Falkenberg och Pysslingen.
Det är alltså viktigt att verksamhetens utvärderingsinstrument visar kvaliteten på lärandet och omsorgen på ett sådant sätt att personalen kan avgöra när barnen utvecklas i enlighet med vad som anges i läroplanen, se mer i boken Professionsutveckling och kollegialt lärande. Det innebär att den utveckling som läroplanen anger behöver brytas ned och tydliggöras. Valet av utvärderingsmetod och de kriterier som utvärderas kommer att förtydliga hur förskolan väljer att tolka verksamhetens uppdrag och målsättningar. För att försäkra sig om att rätt saker värderas på ett adekvat sätt är det en fördel att använda observationsunderlag för att rikta personalens blick mot väsentliga områden som forskning och styrdokument lyfter fram.
Det är också av vikt att ett utvärderingsverktyg gör ett generativt urval, det vill säga ett urval som genererar information även om andra utvecklingsområden. Det kan exempelvis röra sig om att utvärdera progressionen i barnens språkutveckling, eftersom språket utgör förutsättning för lärandet inom andra områden, socialt relationsskapande och demokratisk delaktighet. Om alltför många områden ska utvärderas resulterar det lätt i att resultatet blir spretigt och att tydliga utvecklingsområden är svåra att definiera. Det kan leda till att enheterna väljer de utvecklingsmål som man föredrar att utveckla, snarare än att välja de som skulle behöva utvecklas. I avsnitt 19 presenteras några sådana utvärderingsinstrument för språkutveckling, framtagna i andra kommuner, och som också används för att utvärdera undervisningen i förskolan på generell nivå. Här ligger fokus på undervisningens effekter på lärande.
I bilden nedan presenteras en checklista som kan användas för att kontrollera att de viktiga delarna finns med i ett utvärderingsverktyg som är avsett att används på huvudmanna- eller enhetsnivå. Checklistan togs fram för ett utvärderingsprojekt i Stockholms stad 2021, bild 1:
Bild 1. Checklista vid konstruktion av utvärderingsverktyg på huvudmannanivå (Pihlgren, 2021).
Den gemensamma organisationen för det systematiska kvalitetsarbetet behöver alltså både innehålla ett årshjul för hur språkundervisningen och dess resultat redovisas samt för hur arbetslagen ska kunna utveckla sitt arbete på längre sikt. Sollentuna kommun har arbetat fram en sådan årlig process som har följande delar, se bilden nedan Årshjul för systematiskt kvalitetsarbete, inspirerat av Sollentuna kommuns process.
Under hösten sätter arbetslagen utvecklingsmål utifrån vad som framkommit i det kvalitetssäkrande bokslutet. Dessa kommuniceras med ledningen i grupputvecklingssamtal. Rektor gör observationer i verksamheten utifrån de gemensamma utvecklingsmålen och huvudmannen genomför måldialoger med varje förskoleledning. Under våren utvärderas målen och resultaten följs upp och bildar underlag för nästa kvalitetssäkrande bokslut.
Samtidigt som arbetslagen formulerar sina utvecklingsmål för året går också ett utvecklingsuppdrag till de kollegiala lärgrupper som personalen deltar i. Det kan handla om att utveckla sin språkutvecklande undervisning med avseende på exempelvis barnens ordförråd och begrepp eller genom högläsning. De kollegiala lärgrupperna arbetar under året i återkommande möten som inriktas mot att utveckla och förbättra arbetssätten på aktuellt område.
Arbetssättet i lärgrupperna påminner om det arbetssätt för kollegialt lärande som exempelvis används i Skolverkets webbkurser och i det här materialet, och som i forskning har visat sig ha bestående effekter på utveckling:
Det är viktigt att gruppen ses vid ett specifikt tillfälle endast inriktat på det kollegiala lärandet och att det sker med återkommande regelbundenhet, varannan eller var tredje vecka, om utvecklings ska ske. Det är också viktigt att gruppen leds av någon, exempelvis av förskolläraren, i vars tjänst detta bör ingå som en naturlig del av att ansvara för undervisningen och dess utveckling. Läs mer om detta i böckerna Leda förskolan och Beprövad erfarenhet.
I boken Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning beskrivs ett utvecklingsarbete inom den statliga satsningen ULF, där forskare och förskolepersonal samverkar för att utveckla lärande och undervisning. Här används aktionsforskning som arbetsform. Genom att arbetslaget möts i kollegialt lärande, läser forskning och provar olika sätt att förändra sin verksamhet under en längre tid utvecklas personalens språkundervisande kompetens samtidigt som de förbättrar sina undervisningsrutiner och sin undervisningsmiljö. Arbetet inleds genom att arbetslaget genomför en observation (filmad) av en undervisningsaktivitet eller -miljö, vald utifrån vad man önskar utveckla. I observationen används ett snarlikt protokoll som det som återges i bilaga A. Därefter analyserar arbetslaget det som händer i förloppet. Man bestämmer sig för en intervention som man vill genomföra, det vill säga en förändring som man tror kommer att påverka lärandet i undervisningsaktiviteten eller -miljön. Interventionen genomförs och resultatet observeras återigen, analyseras och jämförs samt kommuniceras med andra. Andra metoder för att arbeta i kollegialt lärande finns i avsnitt 22 och i böckerna Skolnära forsknings-metoder och Praktisk handbok i kollegialt lärande.
Det här materialet kan fungera som underlag för ett sådant kollegialt lärande genom att personalgruppen under ledning av förskollärare går igenom avsnitt 1–22, ett i taget, läser kapitlet och eventuella fördjupningar samt provar olika arbetsformer i den egna verksamheten för att dra slutsatser. Ett sätt att starta ett sådant utvecklingsarbete av språkundervisningen kan vara att stötta förmågan till analys genom att använda och diskutera de observationsutdrag som finns sammanställda i bilaga A.
Skolinspektionens utvärderingar och forskning visar att förskollärare är osäkra när det gäller rollen att leda andras lärande och att ta ansvar för utvecklingen. I Svalövs och Bjuvs kommuner anordnade man därför utbildning för förskollärare i hur man leder andra i utvecklingsarbete. Syftet var att förskollärarna skulle känna sig säkrare i att anta en ledarroll med övrig personal för att kunna utveckla undervisningen och leda det kollegiala lärandet. En sådan utbildning kan innehålla följande områden:
Läs mer i boken Förskolläraren som pedagogisk ledare, som är avsedd att användas som kursbok och som växte fram utifrån erfarenheter från ledarskapsutbildningar för förskollärare.
•
Använd observationsutdragen i bilaga A i en eller flera personalgrupper för att diskutera de frågor som finns med: Vilken förståelseförändring kan avläsas? Vilken förändring i analysförmåga?
Sidan uppdaterades: