Förbered dig genom att läsa kapitel 21. Uppmuntra vårdnadshavarna att läsa och samtala med barnet. Fundera över diskussionsfrågorna i slutet av kapitlet under läsningen. Formulera också en eller två reflektionsfrågor som du skulle vilja att gruppen diskuterar vid den gemensamma träffen.
Det här avsnittet visar exempel på hur man kan uppmuntra vårdnadshavare och föräldrar att samtala, läsa och skriva med barnen i hemmet för att stärka språkutvecklingen. Det visar också på vägar att bjuda in vårdnadshavare till delaktighet i förskolans planeringar och aktiviteter. Vill du ha en utförligare genomgång med fler praktiska exempel rekommenderar jag kapitel 8. Förskolan och barnets familj i boken Språka för livet, se slutet av avsnittet.
Barnens familjer är en viktig samverkanspartner för att barnet ska utvecklas och lära sig. Att därför bjuda in vårdnadshavare och familjer att delta i förskolans aktiviteter är ett sätt att skapa en varaktig kontakt. Det kan röra sig om att bjuda in familjerna för att ta del av barnens arbete med ett visst tematiskt projekt eller att vara behjälpliga i början av projektet. I projektet med de yngsta barnens favoritsånger, som redogjordes för i tidigare avsnitt, gjordes vårdnadshavarna delaktiga genom att de med barnet bestämde den favoritsång som barnet skulle förmedla. I samma förskola genomfördes ett liknande upplägg för de äldre barnen när det gällde högläsning. Varje barn valde en favoritbok hemifrån, från biblioteket eller från förskolan. Förskolan arbetade sedan med varje barns bok, en vecka i taget, med aktiviteter som kopplades till bokens innehåll. Projektet resulterade senare i att barnen arbetade vidare med att skriva egna berättelser och därefter göra serier. På ytterligare en förskola samverkade vårdnadshavarna genom att i ett projekt om geometriska former bistå barnen att leta upp och fotografera cirklar, kvadrater och trianglar i hemmiljön, bilder som sedan förskolan arbetade vidare med i projektet.
Förskolepersonalens kontakter med vårdnadshavarna ger effekter på hur vårdnadshavarna fortsättningsvis gör. En förskola i Nacka har hög svarsfrekvens på föräldraenkäter eftersom man ställer fram datorer i ett av rummen när det är dags att besvara enkäterna och låter vårdnadshavarna svara när de hämtar sitt barn. En förskola, som har en hög grad av nöjda vårdnadshavare, arbetar medvetet med att informera vårdnadshavarna vid de dagliga kontakterna.
Barn till föräldrar som högläser för dem, som själva läser och som uppmuntrar barnet att läsa, kommer att i mycket högre grad själva att läsa visar undersökningen Ett läsvänligt hem. Det är därför viktigt att uppmuntra föräldrarna att läsa hemma på olika sätt. Detsamma gäller skrivande och samtal. Två böcker som riktar sig till föräldrar men som också ger bra tips för pedagoger när det handlar om att stärka barnens litteracitet är Väck läshungern! och Läslust i hemmet. De kan exempelvis rekommenderas till vårdnadshavarna på ett föräldramöte om språkutveckling.
En gång om året bör ett föräldramöte ägnas åt barns språkutveckling. Som personal kommer du att möta många barn, medan vårdnadshavaren möter ett eller ett par. Du har en annan professionell kunskap än vårdnadshavaren, något som du kan dela med dig av under ett föräldramöte. Där kan också föräldrar och vårdnadshavare få pröva på att lyssna till och diskutera högläsning eller prova några av de arbetssätt som barnen möter i språkutveckling i förskolan.
Vårdnadshavare kan också delta som högläsare på andra språk, sagoberättare eller för att lära ut sånger eller tala eller sjunga in ljudfiler med inläsningar, sånger och sagor på andra språk, som barnen sedan har att tillgå. Vårdnadshavare kan också delta under projektet genom att en uppgift, en fråga, eller ett utdrag ur en aktuell högläsningsbok skickas hem för barnet och vårdnadshavaren att tillsammans läsa eller diskutera. De böcker som för närvarande är aktuella för veckans högläsning kan också ställas ut i tamburen, tillsammans med frågor som vårdnadshavare och barn kan fortsatt diskutera hemma. På så sätt uppmuntras också ett fortsatt samtal i hemmet.
På flera förskolor används bokpåsar eller ett kapprumsbibliotek, ofta med olika teman, som finns upphängda i tamburen och som vårdnadshavare och barn kan låna hem för att läsa eller diskutera vidare. I de årliga bokprojekt som en förskola i Nacka genomför med barnen köps ett antal av den aktuella boken in så att vårdnadshavare och barn kan låna hem den. Läser familjerna olika böcker, exempelvis i bokpåsar, kan vårdnadshavare och barn också fylla i en kort recension som kan hjälpa andra familjer att välja böcker:
Ett genomtänkt arbete med att inkludera vårdnadshavarna i förskolans arbete och att uppmuntra dem att läsa och samtala med barnen ger alla barn en större möjlighet att erövra litteracitet.
Här ges några förslag på vad ni kan arbeta med under de två gemensamma träffarna.
Börja träffen med att diskutera texten en stund. Deltagarnas diskussionsfrågor kan vara ett stöd.
Diskutera därefter någon eller några av observationsutdragen, exempelvis observation 39 och 40.
Förbered den individuella uppgiften. Läs instruktionen samt diskutera hur den ska genomföras.
I den här uppgiften väljs en eller flera av följande uppgifter. Arbeta individuellt eller i smågrupper.
Under den här andra träffen analyseras resultatet av de uppgifter som har genomförts:
Sidan uppdaterades: