Förbered dig genom att läsa kapitel 20. Skapa egna observationsunderlag samt analysera. Fundera över diskussionsfrågorna i slutet av kapitlet under läsningen. Formulera också en eller två reflektionsfrågor som du skulle vilja att gruppen diskuterar vid den gemensamma träffen.
Du kan också själv bygga upp observationsunderlag, exempelvis för specifika undervisningsområden eller tematiska projekt, där du vill följa om din undervisning ger progression i barnens lärande. Börja med att identifiera vilka viktiga målområden, som du vill ska utvecklas genom att exempelvis konsultera din planering. Formulera därefter 3–5 kriterier där du särskilt vill följa progressionen. De kan exempelvis tas fram genom att du konsulterar forskning: Vad är väsentliga kunskaper, kompetenser eller förmågor inom området? Kriterierna bildar rubriker i en matris, se bilden:
Om du exempelvis planerar för en vecka med högläsningsstunder, som beskrivs i avsnitt 7, kanske du vill observera hur undervisningen leder till att barnen utvecklar sin gemensamma kommunikation, sitt ordförråd med några av bokens begrepp och sin förståelse för bokens innehåll, tre viktiga delar i språkutveckling som forskning pekar på. Då kan dessa tre områden bilda observationsunderlagets kriterier.
Därefter specificeras några tydliga kännetecken för varje kriterium. Kännetecknen ska svara på frågan: Vilka kännetecken vittnar om att lärande har skett/sker inom området? Det kan antingen ske i en zon eller i flera, där den nuvarande utvecklingszonen (kan på egen hand) och den proximala utvecklings-zonen (kan med stöd) har använts, se bilden:
I exemplet om veckans högläsning kanske kriteriet gemensam kommunikation bryts ner till följande kännetecken: Barnen diskuterar spontant med varandra, ställer frågor och bygger vidare på det andra sagt. Kanske ser observationsunderlaget ut som i bilden ovan när det är klart.
Nu kan observationsunderlaget prövas: Filma en eller flera högläsningsaktiviteter och fundera över om något behöver revideras. Därefter kommer du att kunna använda observationsunderlaget i början och slutet av veckan, genom att filma eller låta en kollega göra observationer, och sedan avgöra vilka resultat som din undervisning har gett i form av lärande och hur du nu ska utveckla den för ännu bättre resultat. Observationsunderlaget kan också användas i flera andra högläsningsaktiviteter. Mer om hur du kan göra egna utvärderingsunderlag för att utvärdera språkundervisningen finns i boken Uppföljning och utvärdering av förskolans undervisning.
En viktig del när du följer upp och utvärderar undervisningen och dess resultat är att analysera. Analysera handlar om att se resultatet utifrån, med andra ögon. Det kan exempelvis innebära att man, genom att använda ett observationsunderlag tar stöd av forskning för att få syn på om viktiga delar finns med eller har glömts bort i undervisningen. Det handlar också om att ställa frågor som:
En viktig del i analysarbetet är att inte alltför snabbt komma till alltför snabba eller förenklade tolkningar utan att i steg 2 presentera ett antal olika hypoteser som sedan kritiskt granskas och värderas i steg 3.
Här ges några förslag på vad ni kan arbeta med under de två gemensamma träffarna.
Börja träffen med att diskutera texten en stund. Deltagarnas diskussionsfrågor kan vara ett stöd.
Diskutera därefter vilka områden som ni skulle kunna utveckla ytterligare observationsunderlag.
Förbered den individuella uppgiften. Läs instruktionen samt diskutera hur uppgiften ska genomföras.
I den här uppgiften gör ni en eller flera egna observationsunderlag genom att följa de steg som beskrivs i texten. Arbeta enskilt eller i smågrupper. Pröva att använda observationsunderlaget för att avläsa lärandet i en undervisningsaktivitet.
Under den här andra träffen analyseras resultatet av att göra och prova observationsunderlag:
Sidan uppdaterades: