Inför den gemensamma träffen förbereder sig var och en genom att läsa texten 13. Undervisa för metaspråklig uppmärksamhet och ordförråd. Fundera över diskussionsfrågorna nedan. Gör en enkel läslogg medan du läser, se avsnitt 8. Välj ut mellan 2–4 citat som du finner särskilt intressanta i texten. Skriv dem i den vänstra kolumnen. Skriv dina egna reflektioner om citatet i den högra kolumnen. Det hjälper dig att minnas innehållet när ni senare diskuterar i gruppen. Ta med läsloggen till den kollegiala träffen.
I de följande tre avsnitten fördjupas själva innehållet i undervisningen på tre områden: Metaspråklig uppmärksamhet och ordförråd, högläsning och förståelse samt begynnande läs- och skrivutveckling. Det här är det första avsnittet. Innan vi tar itu med undervisningen i metaspråklig uppmärksamhet och ordförråd vill jag dock börja med några generella råd om hur man kan lägga upp en undervisningssekvens. Som vi har sett i de tidigare avsnitten är det viktigt att undervisningen är fredad, att den är lagom lång och att den utmanar och intresserar barnen. För att väcka ett sådant intresse bör du som undervisare hålla lärandet i fokus – Vilket lärande ska ske här? Vilka möjligheter till lärande ger den här stunden? Här har du hjälp av att tidigare gjort en förskolepedagogisk planering för området, FÖPP. Därefter bryter du ner planeringen i olika aktiviteter så att det bildas en progression för aktiviteterna. Inför den kommande veckan planeras sedan de aktuella aktiviteterna i ett körschema.
Ett sätt att skapa intresse och lärande är att genomföra följande steg i aktiviteten:
När det gäller den metaspråkliga uppmärksamheten, alltså den tekniska sidan av språket, och ordförrådet innehåller det många olika delar, se avsnitt 3 och 5. Alla dessa delar behöver arbetas igenom med en progression i lärandet. Just när det gäller de här områdena innehåller undervisningen en hel del instruktion och övning, det vill säga kunskaperna behöver repeteras och drillas många gånger
för att de ska kunna användas av barnen i vardagen. Det behöver ske återkommande, minst varje vecka, och systematiskt.
Ett material som många förskolor använder sig av är Före Bornholmsmodellen och Bornholmsmodellen. På så sätt får man med sig progressionen i det förplanerade materialet, under förutsättning att man går igenom materialet såsom det är tänkt. Samtliga delar av dem som nämns i kapitel 3 och 5 kan dock planeras av pedagogerna själva. Då kan också övningarna konstrueras så att de ligger närmare de aktuella barnens intressen. Pedagogerna kan på ett engagerat sätt visa barnen på hur de kan höra ljud och förstå innebörder i skriven text. Några områden som kan planeras i förskolepedagogisk planering för metaspråklig uppmärksamhet och ordförråd är följande:
Om de här områdena ska vara intressanta för barnen är det viktigt att de också ser vad de ska syfta till, längre fram. Där kommer aktiviteter för begynnande läs- och skrivinlärning in, se nästa avsnitt. Det är i barnens eget görande som de förstår nyttan med språket. Aktiviteterna i nästa avsnitt kan därför gärna varvas med de metaspråkliga och ordförrådsaktiviteterna.
Här ges några förslag på vad ni kan arbeta med under de två gemensamma träffarna.
I den här uppgiften planerar ni och genomför en aktivitet i undervisning om metaspråklig uppmärksamhet eller ordförråd, utifrån de steg som beskrivs i texten. Arbeta enskilt eller i par.
Se till att aktiviteten:
Filma aktiviteten: Välj ut en sekvens på 1–3 minuter som visar på lärande i gruppen. Ta med sekvensen till nästa gemensamma tillfälle.
Under den här andra träffen analyseras resultatet av de aktiviteter i metaspråklig förståelse och ordförråd som ni har planerat och genomfört:
Sidan uppdaterades: