Utbildningsnämnden har gett utbildningsenheten i uppdrag att utreda läget när det gäller förskolebarns språkutveckling i svenska, med fokus på förskolor med många barn som har utländsk bakgrund. För att få en fördjupad bild av hur förskolorna arbetar kvalitativt med barns språkutveckling har utbildningsenheten under 2023 genomfört en studie på några förskolor i områden med många barn med utländsk bakgrund. Studien har haft två huvudsyften:
Studien har genomförts av Ann S. Pihlgren, som är fil. dr. i pedagogik och forskningsledare i Ignite Research Institute, ett oberoende forskningsinstitut som specialiserar sig på praxisnära forskning och förskole- och skolutveckling.
Ann S. Pihlgren har skrivit en rapport som beskriver hur åtta utvalda förskolors språkutvecklande arbetssätt har granskats och analyserats med stöd av forskning inom området. Rapporten innehåller även förslag på åtgärder och goda exempel för att främja ökad kvalitet i förskolors språkutvecklande arbetssätt.
Ann S. Pihlgren redovisade resultat och rapport för utbildningsnämnden på sammanträdet i december 2023. Dessutom bjöds huvudmän och rektorer på Nackas förskolor in till ett digitalt möte i december för att ta del av resultatet från studien.
Ann S. Pihlgren har tagit fram ett stödmaterial och två filmer som alla förskolor fritt kan använda.
Stödmaterialet innehåller goda exempel och framgångsrika metoder både från de observerade förskolorna som deltagit i studien och från förskolor i andra kommuner. Materialet riktar sig till förskolepersonal och rektorer och är utformat så att det kan stötta fortsatt utvecklingsarbete av språkundervisning i förskolan.
Sidan uppdaterades: