Svar: Nacka kommun har beslutat att ändra och utöka parkeringsavgifter på allmän plats där behovet finns. Beslutet innebär en ändring av tidsramen för parkeringsavgifter och att det tillkommer nya taxor samt taxeområden.
Den nya tidsramen innebär att parkeringsavgifterna i kommunen ändras till klockan 07.00-19.00 vardag utom vardag före sön- och helgdag, samt klockan 11.00-17.00 på vardag före sön- och helgdag. För övrig tid gäller ingen avgift.
Svar: För att lösa trafik- och parkeringsutmaningar i Nacka kommun behövs en ändamålsenlig reglering av parkeringsplatser. Genom att ändra och utöka parkeringsavgifter kan trafikflöden, tillgång och användning av parkeringsplatser påverkas. Syftet med att avgiftsbelägga parkering är primärt för att ordna trafiken och för att begränsa tiden fordon parkeras på en parkeringsplats och/eller för att påverka efterfrågan på parkeringsplatsen. Regleringen bidrar till att förbättra trafiksäkerheten, tillgängligheten och framkomligheten.
Svar: Nedan är de nya parkeringsavgifterna som beslutats av kommunen:
Besöksparkering |
|||
Taxa |
Område |
Avgift |
Taxeområde |
Taxa 1 |
Avgift reglerade parkeringsplatser |
15 SEK/tim |
Taxeområde A |
Taxa 2 |
10 SEK/tim |
Taxeområde B |
|
Taxa 3 |
5 SEK/tim |
Taxeområde C |
|
MC parkering, Naturnära områden och idrottsanläggningar |
|||
Taxa |
Område |
Avgift |
Område |
Taxa 4 |
Avgift reglerade parkeringsplatser för MC och moped klass1 |
10 SEK/tim |
Taxeområde A |
Taxa 5 |
7,50 SEK/tim |
Taxeområde B |
|
Taxa 6 |
5 SEK/tim |
Taxeområde C |
|
Taxa 7 |
Avgift reglerade parkeringsplatser inom naturnära områden och idrottsanläggningar |
5 SEK/tim |
Taxeområde C |
Svar: Parkeringsavgifter kommer att införas enbart på utvalda platser inom de markerade taxeområdena på kartan nedan, där det finns ett behov av att ordna trafiken.
Kartan är endast illustrativ och visar ungefärliga gränser mellan taxeområden för besöksparkering.
Det är viktigt att klargöra att avgiftsregleringen inte medför att parkeringsavgifter kommer att införas i hela kommunen, och inte heller i samtliga delar i de taxeområdena. Avgifter kommer endast att införas där behovet finns för att ordna trafiken.
Svar: Nacka är en kommun med många olika områden med varierande karaktärstyper. Taxeområdena har utformats med hänsyn till områdets karaktär, parkeringens lokalisering, omfattningen av tillgänglig parkering, målpunkter och kapaciteten på vägnätet till platsen. I tabellen nedan beskrivs de olika karaktärstyperna i de olika taxeområdena.
Tabellen ovan visar karaktärsdragen i de olika taxeområdena för besöksparkering.
Taxeområde A beskrivs som livfull och identitetsstark stadsmiljö eller väletablerat besöksmål och liknande
Taxeområde B beskrivs som centrummiljö med närhet till natur och vatten, utvecklad kollektivtrafik, gång- och cykelavstånd till vardagsservice och liknande miljöer
Taxeområde C beskrivs som småskaliga grannskap, varierat trafikflöde, tillförlitlig kollektivtrafik i kombination med eget färdmedel och liknande miljöer
Svar: Vi kommer att börja med centrala delarna av Nacka och successivt jobba oss utåt i kommunen. Beslutet innebär inte att alla förändringar kommer att implementeras omedelbart, utan ger snarare kommunen möjlighet att genomföra ändringar successivt utifrån aktuella behov.
Svar: Regleringen kommer medföra kostnader för vägskyltar, stolpar, material och övriga anordningar. Dessutom kommer drift- och underhållskostnader att tillkomma.
Svar: Intäkterna från avgifterna kommer att täcka kostnaderna för drift och underhåll av allmänna vägarna, samt fortsatt utvecklande av trafikmiljön. Pengarna kommer att användas till lokal utveckling av gator och torg för att främja trafiksäkerhet, framkomlighet och tillgänglighet.
Svar: Det finns flera fördelar med parkeringsavgifter. Fördelarna är bland annat:
Svar: Centrala Nacka är en mer livfull och identitetsstark stadsmiljö jämfört med andra områden runt om i kommunen. Området har ett dynamiskt nöjes- och näringsliv, vilket gör den till ett väletablerat besöksmål. Trafikflödet är relativt högt samtidigt som det finns en välutvecklad kollektivtrafik samt mobilitetlösningar som underlättar resandet.
Svar: Parkeringsplatserna är avgiftsbelagda mellan tidsramen 07.00–19.00 på vardag utom vardag före sön- och helgdag, samt mellan klockan 11.00–17.00 vardag före sön- och helgdag. För övrig tid gäller ingen avgift.
På vissa parkeringsplatser kan det finnas ett behov av en kombination av avgiftsreglering tillsammans med tidsreglering, exempelvis områden nära centrum eller andra välbesökta platser. Parkeringstiden kommer att regleras efter behov, exempelvis 1–3 timmar, samt att tillämpa avgifter enligt taxor.
Svar: Allmänheten kommer att informeras genom kommunens hemsida och informationslappar på fordon som står parkerade där avgift kommer att införas. Beroende på området karaktär kommer informationen förmedlas på olika sätt för att nå ut så bra som möjligt. Exempelvis genom brevutskick, informationsmöten, infotavlor med mera
Svar: Det kommer att ske områdesindelning av boendeparkering och det kommer att tillkomma nya boendeparkeringsområden. Avgiften för boendeparkering kommer också att höjas.
Svar: I dagsläget finns det brist på parkeringsplatser och de med boendeparkeringstillstånd har kunnat parkera med sitt tillstånd även på platser där de inte är folkbokförda.
Fördelarna med att dela in boendeparkering i olika områden är att det enbart är de som är folkbokförda på adressen som får möjlighet att parkera på parkeringsplatserna till en reducerad avgift. Det är därmed bra för att öka tillgängligheten till parkeringsplatserna.
Svar: Själva boendeparkeringstillståndet är gratis men du behöver betala parkeringsbiljett med reducerad avgift när du parkerar. Nedan finner du avgifterna för boendeparkering:
Boendeparkering |
|||
Taxa |
Avgiftstyp |
Avgift |
Område |
Taxa 8 |
Dygnsbiljett |
35 SEK |
Taxeområde A |
Taxa 9 |
30 dygn |
600 SEK |
|
Taxa 10 |
Dygnsbiljett |
25 SEK |
Taxeområde B |
Taxa 11 |
30 dygn |
500 SEK |
|
Boendeparkering MC och moped klass1 |
|||
Taxa |
Avgiftstyp |
Avgift |
Område |
Taxa 12 |
Dygnsbiljett MC |
20 SEK |
Taxeområde A |
Taxa 13 |
30 dygn MC |
250 SEK |
|
Taxa 14 |
Dygnsbiljett MC |
15 SEK |
Taxeområde B |
Taxa 15 |
30 dygn MC |
187 SEK |
Svar: De som redan har boendeparkering kommer att kunna bibehålla sina tillstånd tills de går ut och har sedan möjlighet att ansöka på nytt.
Varje taxeområde kommer att ha en egen områdeskod. Det innebär att boenden enbart kan parkera inom det boendeparkeringsområde som tillhör deras boendeparkeringstillstånd till reducerad avgift.
Beslutet innebär också att avgiften för boendeparkering höjs.
Svar: Nedan finner du en karta som visar områdesindelning av boendeparkering i Nacka kommun.
Områdesindelning av boende i Nacka kommun
A - Henriksdal och Finnboda
B - Alphyddan och Finntorp
C - Sickla
D - Ektorp
E - Saltängen
F - Björknäs
G - Igelbodaplatån
H - Älta
I - Fisksätra
J - Orminge
Svar: Flera av de berörda boendeparkeringsområdena karakteriseras av att de domineras av äldre bostadsområden, där det är svårt att ordna parkeringsplatser på kvartersmark. Många av de äldre bebyggelseområdena är byggda så att parkeringar löses på allmän plats, vilket innebär att det saknas plats för parkering på kvartersmark.
Vi har valt att införa boendeparkering på de platser eller områden där parkering inte kan lösas på kvartersmark och där det samtidigt finns högt trafikflöde för att tillåta parkering med reducerad avgift för boenden.
Svar: I dagsläget finns ingen bestämd tidpunkt på när boendeparkering kommer att införas, utan det kommer att ske i samband med införandet av avgift på den aktuella platsen.
Vi kommer att börja med centrala delarna av Nacka och sedan successivt jobba oss utåt i kommunen.
Sidan uppdaterades: