Sickla stationshus, med sina 23 våningar, kommer inte bara vara funktionell knutpunkt för kollektivtrafiken utan även ett landmärke som skapar en dynamisk och levande atmosfär med kontor, konferenslokaler, gröna terrasser och restauranger.
När tunnelbanan står klar år 2030 kommer resan mellan Sickla och T-Centralen att ta 8 minuter. Tunnelbanan skapar helt nya resmöjligheter mellan norra och södra Stockholm. Tillsammans med Tvärbanan, Saltsjöbanan och bussar blir Sickla ett viktigt nav i framtidens kollektivtrafik.
Sickla stationshus med sina 23 våningar syns till vänster i bild sett från Värmdövägen. Till höger i bild syns Alphyddan och i bakgrunden skymtar Henriksdal. Till vänster bakom stationshuset syns Smedjegatan.
Visionsbild: www.tmrw.inc
Här syns Sickla stationshus och tunnelbanans entré som vätter mot Tvärbanans och Saltsjöbanans spår. Värmdövägen syns till höger där bussen också stannar.
Visionsbild: www.tmrw.inc
Det här är en "före-bild" där Sickla stationshus har börjat uppföras. Titta mellan de gula byggkranarna till vänster om Värmdövägen. Till höger i bild syns Alphyddan. Bakom Alphyddan skymtar Henriksdal, och snett till vänster bakom det blivande stationshuset syns delar av Sickla och Nobelberget. Bilden är tagen i maj 2023.
Foto: Ryno Quantz
Här syns entrén till Sickla stationshus och tunnelbanans entré vid Sickla industriväg och Smedjegatan. Rakt fram i bild syns Alphyddan och Värmdövägen. Till höger ligger Smedjegatan.
Visionsbild: www.tmrw.inc
Det här är en "före-bild" sett från Alphyddan ner mot Värmdövägen och Sickla industriväg. Sickla stationshus är under uppbyggnad. Bilden är tagen i maj 2023.
Foto: Ryno Quantz
Bilden visar Sickla stationshus med sina 23 våningar sett från Sickla industriväg upp mot Värmdövägen. I bakgrunden syns Alphyddan.
Visionsbild: www.tmrw.inc
Planerad inflytt för verksamheter 2025. Här kan du läsa mer om Sickla stationshus som utvecklas av Atrium Ljungberg
Vid Saltsjöbanan och Tvärbanan byggs Sickla stationshus där de två västra entréerna ska ligga. En av entréerna ligger i anslutning till Tvärbanan och Saltsjöbanan och den andra entrén ligger vid korsningen Sickla industriväg/Smedjegatan. I öster byggs även en entré mot Alphyddevägen och en entré i Sickla galleria. Trafikstart 2030.
Station Sickla byggs 35 meter under markytan och får fyra entréer. 1300 resenärer beräknas resa via stationen varje timme under rusningstrafik år 2030.
I Nacka byggs förutom tunnelbanestation Sickla, även de nya stationerna Järla och Nacka, som också blir viktiga knutpunkter i framtidens kollektivtrafik. Trafikstart 2030.
Hos Region Stockholm kan du läsa mer om nya tunnelbanan och stationerna Sickla, Järla och Nacka
Tvärbanans slutstation flyttar tillbaka till Sickla station 2025. Under 2024 finns tvärbanans slutstation kvar vid sin nuvarande plats vid Uddvägen
Mer information blir tillgänglig på sl.se när tidplanen är fastställd.
Saltsjöbanan öppnar etappvis för trafikstart under 2024. I etapp 1 går tågen mellan Fisksätra och Saltsjöbaden/Solsidan. I etapp 2 blir Saltsjö-Järla tillfällig slutstation. Den tredje och sista etappen blir när tågen kan gå hela vägen in till Slussen, cirka 2027. Hos Region Stockholm kan du läsa mer om Saltsjöbanan och ersättningstrafiken.
Bussarna kommer att börja trafikera hållplatserna vid Sickla bro igen under senare delen av 2024. Under tiden arbeten pågår vid Sickla bro stannar bussen, som idag, vid Sickla västra samt Nacka station.
Planera din resa via SL.se
Sidan uppdaterades: