Saltsjöbanans resenärer blir allt fler och kan se fram emot tätare avgångar i framtiden. Men för att kunna köra tätare trafik behöver SL stänga av hela banan under 15 månader för att bygga fler mötesstationer.
Under avstängningen kommer du som reser med Saltsjöbanan kunna åka buss i stället. Fyra olika linjer har planerats utifrån erfarenheter av tidigare avstängningar. Exakt hur lång tid resan tar beror på när, var och i vilken riktning du åker.
På SLs webbplats kan du läsa mer om Saltsjöbanans ersättningstrafik:
Avstängning på Saltsjöbanan 2023 | SL
Start | SL
Tågtrafiken behöver vara avstängd för att det ska gå att genomföra en mängd större arbeten längs banan. Exempel på arbeten som SL utför är att bygga dubbelspår och nya stationer med dubbla plattformar i Tattby och Fisksätra. Saltsjöbanan går till stor del på enkelspår och det behövs fler dubbelspår längs banan för att tågen ska kunna köras tätare. Andra exempel är förbättringsarbeten för ökad tillgänglighet, bättre belysning och nya väderskydd.
Även Region Stockholm som bygger tunnelbanans Blå linje till Nacka och Nacka kommun kommer att utföra arbeten på eller i anslutning till Saltsjöbanans spår under avstängningen, bland annat ombyggnaden av Värmdövägen till stadsgata och renoveringen av Sickla bro.
I SLs kapacitetsåtgärder av Saltsjöbanan ingår även inköp av nya och moderna tåg, preliminärt 16 fordon. När tågen på Saltsjöbanan återigen börjar gå hela vägen till Slussen, vilket planeras till 2027, är planen att börja köra 12-minuterstrafik med långa tåg.
Sidan uppdaterades: