De planerade förstärkningsarbetena på Neglingebron, med tillhörande avstängning och omledning av trafiken, behöver inte genomföras än på många år, har kommunen konstaterat efter att ny information kommit fram om brons uppbyggnad.
De tidigare bärighetskontrollerna av Neglingebron utfördes utan att kommunen hade fullständig information om vilka arbeten som hade utförts på bron sedan den byggdes. Därför tolkades de första resultaten som att brobaneplattan behövde förstärkas för att uppfylla kommunens krav på bärighet.
Men när bron undersöktes närmare med borrprover i november 2022 visade borrkärnorna att brobaneplattan har en uppbyggnad gjord med mer modern teknik än den som användes på 1930-talet. Efter ytterligare efterforskningar visade det sig att broplattan hade ersatts i sin helhet när bron breddades på 1980-talet.
– Dagens vägbro uppfyller därmed kommunens krav på bärighet för att tunga transporter och ersättningstrafik för Saltsjöbanan kan köra på bron även i framtiden. Någon förstärkning av bron är alltså inte aktuell, säger Kristina Petterqvist, enhetschef offentlig utemiljö, Nacka kommun.
Detta är goda nyheter, då det endast finns behov av mindre renoveringsåtgärder av vägbron, vilka kommer att genomföras under hösten/vintern 2023. Bron kommer att hållas öppen för trafik under arbetet.
Nacka kommun har relationshandlingar från den ursprungliga anläggningen som uppfördes på 1930-talet men saknar relationshandlingar för arbetena som utfördes på 1980-talet. Relationshandlingar är dokumentation som används för att visa på eventuella avsteg från bygghandling och redogör för vad som faktiskt byggts.
– Nu ska vi skapa ett tillförlitligt underlag för framtida förvaltning. Där ingår även en plan för framtida renoveringar av bron. Om vi genomför rutinmässiga underhållsarbeten beräknar vi brons livslängd till mellan 50-80 år, säger Kristina Petterqvist.
Neglingebron ligger i Saltsjöbaden.
Bron kommer att vara öppen för alla trafikslag under arbetet, med endast en mindre påverkan på trafiken, både på och under bron. Saltsjöbanans ersättningsbussar påverkas inte heller utan kommer att kunna trafikera bron under hela arbetsperioden.
Båtar kommer att kunna trafikera under bron under merparten av arbetena. Det är möjligt att genomföra mer utrymmeskrävande arbeten nattetid för att minimera påverkan på båttrafiken.
Ommålning av huvudbärverk kan kräva förarbete med blästring av befintlig stålyta vilket medför starka ljud. Arbetet kommer att styras mot tider som skapar minsta möjliga olägenhet för närboende.
Den första bron över Neglingeviken bygges under 1890-talet och var en spårbro för blivande Saltsjöbanan. På 1930-talet kompletterades spårbron med en kommunal vägbro. Neglingebron består därför av två broar som delar landfästen, spårbron som trafikeras av Saltsjöbanan och kommunens kombinerade väg, cykel- och gångbro.
Sidan uppdaterades: