Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
Kollektivtrafik

Frågor och svar Saltsjöbanans etappvisa öppnande

Hur kommer det att fungera när Saltsjöbanan öppnar 15 december?


Svar:

Perioden mellan den 15 december och 8 februari kommer Saltsjöbanan att rulla mellan Saltsjöbaden/Solsidan och Saltsjö-Järla. De ersättningsbussar som finns idag kommer att fortsätta att köra parallellt under denna period precis som idag. Tidtabellerna för tågen och bussarna för perioden 15 dec – 8 februari finns med i SL.se reseplanerare

Mer info på SL https://sl.se/aktuellt/trafikforandringar/delar-av-saltsjobanan-oppnar-igen

Hur kommer tågen att rulla?


Svar:

Tågen kommer att köra:
Mellan Igelboda och Solsidan (linje 26).
Mellan Saltsjö-Järla och Saltsjöbaden (linje 25).

Var hittar jag hur jag ska resa och hur lång tid det tar?


Svar:

I SL:s reseplanerare i app eller på webb. SL.se. Ersättningstrafiken från 9 februari är inte i reseplaneraren ännu, den detaljplaneras nu (13 dec-24)

Hur lång tid kommer det ta att åka mellan exempelvis saltsjöbaden och Slussen efter 9 februari?


Svar:

SL.se. Ersättningstrafiken från 9 februari är inte i reseplaneraren ännu, den detaljplaneras nu

Hur kommer ersättningsbussarna att köra?


Svar:

Fram till den 8 februari kommer ersättningsbussarna köra precis som idag. Den 8 februari slutar ersättningsbussarna 25F, 25M, 26C och 26M att köra som de gjort under avstängningen. Ersättningstrafiken förändras alltså inte den 15 december när Saltsjöbanan öppnar, det kommer i stället lite senare.

Från och med den 9 februari går ersättningsbussar på sträckan Glasbruksgatan (Slussen) – Saltsjö-Järla. Vi uppdaterar den här texten med mer information inom kort.

Varför kan vi inte ha kvar ersättningstrafiken som idag när tågen börjar rulla?


Svar:

När tågen åter börjar trafikera ska inte ersättningstrafik i form av bussar gå parallellt, dels är det väldigt kostsamt, dels blir det otydligt för resenärerna. Resurserna för kollektivtrafikförsörjning behöver då riktas tillbaka till spårtrafiken. Under en övergångsperiod mellan 15 december och 8 februari kommer dock ersättningstrafik i form av bussar att köra parallellt med att tåget för att säkra upp att bytet sker smidigt i uppstartsfas.

Vem bestämmer egentligen upplägget för ersättningstrafikeringen?


Svar:

Trafikförvaltningen har ansvar för ersättningstrafikeringen och tar beslut kring upplägg tillsammans med bussentreprenörerna. Nacka kommun för dialog med Trafikförvaltningen och bidrar med förslag och synpunkter kring ersättningstrafikeringen för att få det så bra som möjligt för Nackas resenärer.

Hur lång tid kommer det ta att åka från Saltsjöbaden-Slussen inklusive bytet vid Saltsjö-Järla 9 februari och framåt?


Svar:

Så fort SL:s reseplanerare har fått in tidtabell för tågen/bussarna får vi svar. Eftersom det blir ett tillkommande byte vid Saltsjö-Järla kommer den totala restiden troligen öka något i jämförelse med att åka ersättningsbussar hela vägen. Ersättningsbussarna kommer emellertid planeras för att säkerställa ett så smidigt byte som möjligt mellan saltsjöbanan och ersättningsbussar i Saltsjö-Järla.

Vad har gjorts under byggtiden på spåren?


Svar:

SL har byggt mötesstationer i Fisksätra och Tattby för framtida ökad turtäthet. SL har bland annat har bytt högspänningskablar och gjort bergförstärkningsåtgärder. Nacka har byggt om Sickla bro och gjort arbeten på Värmdövägen och då lett upp bil- och busstrafiken på Saltsjöbanans banvall. FUT (Framtida Utveckling för Tunnelbanan) har byggt Sickla tunnelbanestation intill och under Saltsjöbanans spår.

Varför går det inte att åka till Henriksdal i stället för Saltsjö-Järla?


Svar:

Saltsjöbanans spår är rivna längs delar av den sträckan på grund av arbeten med att göra om Värmdövägen till en stadsgata. Nacka kommun byter ut den gamla muren mellan väg och spår för att öka säkerheten samt uppfylla nya skyfallskrav. Det pågår även arbeten vid Sickla station där vi breddar Värmdövägen och bygger en ny stödmur mot spåret som beräknas vara klart till hösten 2025.

Varför kan man inte stanna ersättningstrafikens bussar vid vanliga busshållplatsen Henriksdal? Det tar tid att köra in till busshållplatsen för ersättningsbussar vid Henriksdal för att sedan fortsätta till Slussen.


Svar:

Ersättningstrafiken för Saltsjöbanan får inte plats att angöra ordinarie hållplatsläge vid Henriksdal. Ersättningstrafiken för Saltsjöbanan planeras i nuläget stanna vid alla avstängda stationer

Kommer alla ersättningsbussar från Saltsjö Järla stanna vid alla stationer eller kommer några ersättningsbussar åka direkt mot Slussen (Glasbruksgatan)?


Svar:

Utgångspunkten är att ersättningstrafiken kommer att stanna vid de hållplatser som är anslutna till stationerna längs sträckan. Nacka anser att det i rusningstid skulle finnas nyttor för resenärer om vissa ersättningsbussar går direkt mellan Saltsjö-Järla och Slussen. Det är emellertid SL/Region Stockholm som tar beslut kring vart ersättningsbussarna stannar.

Hur kommer frågor kring trafiksäkerhet vid bytespunkten vid Saltsjö-Järla hanteras? Det kommer vara många gående som byter vid platsen och det är många cyklister som passerar.


Svar:

Aktivt arbete har pågått med att dels försöka tillskapa så mycket yta som möjligt samt se över andra möjliga åtgärder för att göra det tydligt, till exempel genom målning i asfalten. Hur trafiksäkerheten kring bytesplatsen kommer även följas upp löpande.

Varför kommer inte C-bussarna fortsätta att gå från Saltsjöbaden till Slussen så länge bygget i Slussen pågår?


Svar:

Ersättningsbussen 26C ingår i paketeringen av ersättningstrafiken som syftar till att ersätta Saltsjöbanan när den inte trafikerar med syfte att underlätta för resenärerna att nå relevanta målpunkter i Stockholm. När Saltsjöbanan återigen går från Saltsjöbaden in till centrala Nacka når resenärerna tunnelbanan i Slussen med ungefärlig motsvarande restid (som med linje 26C) genom bytet vid Saltsjö-Järla. Nacka kommun ser stora nyttor för resenärerna med att det fortsatt skulle finnas C-bussar och för dialog med Trafikförvaltningen kring det. Det är emellertid Trafikförvaltningen som ansvarar och beslutar kring upplägg för ersättningstrafiken.

När kommer tågen rulla hela vägen till Slussen?


Svar:

Enligt SL beräknas tågen gå in till Slussen år 2028.

Kommer ni flytta bytespunkten från Saltsjö-Järla till Henriksdal innan den kommer rulla till Slussen? Om ja, när?


Svar:

SL/Region Stockholm planerar just nu för hur trafikeringen av Saltsjöbanan kommer att se ut tills dess att tågen kan trafikera Slussen. Vad som påverkar planeringen är pågående arbeten som fortsatt påverkar Saltsjöbanans banvall under kommande år.

Hur kommer det att se ut vid Saltsjö-Järla? Och hur tar man sig till och från tåg till buss för färd till/från Stockholm.


Svar:

Via de befintliga trapporna som finns vid i östra änden av stationen eller via en ny ramp på västra delen av stationen. Gå via ett övergångsställe över Värmdövägen för att nå bussarna mot Slussen.

Karta över området med ordinarie busstrafik samt ersättningstrafik

Karta hur du går för att komma till ordinarie busshållplatser 15 december - 8 februari 2025

Karta hur du går för att komma till ersättningstrafik, bussar från 9 februari 2025

Sidan uppdaterades: