Svar:
Perioden mellan den 15 december och 8 februari kommer Saltsjöbanan att rulla mellan Saltsjöbaden/Solsidan och Saltsjö-Järla. De ersättningsbussar som finns idag kommer att fortsätta att köra parallellt under denna period precis som idag. Tidtabellerna för tågen och bussarna för perioden 15 dec – 8 februari finns med i SL.se reseplanerare
Mer info på SL https://sl.se/aktuellt/trafikforandringar/delar-av-saltsjobanan-oppnar-igen
Svar:
Tågen kommer att köra:
Mellan Igelboda och Solsidan (linje 26).
Mellan Saltsjö-Järla och Saltsjöbaden (linje 25).
Svar:
I SL:s reseplanerare i app eller på webb. SL.se. Ersättningstrafiken från 9 februari är inte i reseplaneraren ännu, den detaljplaneras nu (13 dec-24)
Svar:
SL.se. Ersättningstrafiken från 9 februari är inte i reseplaneraren ännu, den detaljplaneras nu
Svar:
Fram till den 8 februari kommer ersättningsbussarna köra precis som idag. Den 8 februari slutar ersättningsbussarna 25F, 25M, 26C och 26M att köra som de gjort under avstängningen. Ersättningstrafiken förändras alltså inte den 15 december när Saltsjöbanan öppnar, det kommer i stället lite senare.
Från och med den 9 februari går ersättningsbussar på sträckan Glasbruksgatan (Slussen) – Saltsjö-Järla. Vi uppdaterar den här texten med mer information inom kort.
Svar:
När tågen åter börjar trafikera ska inte ersättningstrafik i form av bussar gå parallellt, dels är det väldigt kostsamt, dels blir det otydligt för resenärerna. Resurserna för kollektivtrafikförsörjning behöver då riktas tillbaka till spårtrafiken. Under en övergångsperiod mellan 15 december och 8 februari kommer dock ersättningstrafik i form av bussar att köra parallellt med att tåget för att säkra upp att bytet sker smidigt i uppstartsfas.
Svar:
Trafikförvaltningen har ansvar för ersättningstrafikeringen och tar beslut kring upplägg tillsammans med bussentreprenörerna. Nacka kommun för dialog med Trafikförvaltningen och bidrar med förslag och synpunkter kring ersättningstrafikeringen för att få det så bra som möjligt för Nackas resenärer.
Svar:
Så fort SL:s reseplanerare har fått in tidtabell för tågen/bussarna får vi svar. Eftersom det blir ett tillkommande byte vid Saltsjö-Järla kommer den totala restiden troligen öka något i jämförelse med att åka ersättningsbussar hela vägen. Ersättningsbussarna kommer emellertid planeras för att säkerställa ett så smidigt byte som möjligt mellan saltsjöbanan och ersättningsbussar i Saltsjö-Järla.
Svar:
SL har byggt mötesstationer i Fisksätra och Tattby för framtida ökad turtäthet. SL har bland annat har bytt högspänningskablar och gjort bergförstärkningsåtgärder. Nacka har byggt om Sickla bro och gjort arbeten på Värmdövägen och då lett upp bil- och busstrafiken på Saltsjöbanans banvall. FUT (Framtida Utveckling för Tunnelbanan) har byggt Sickla tunnelbanestation intill och under Saltsjöbanans spår.
Svar:
Saltsjöbanans spår är rivna längs delar av den sträckan på grund av arbeten med att göra om Värmdövägen till en stadsgata. Nacka kommun byter ut den gamla muren mellan väg och spår för att öka säkerheten samt uppfylla nya skyfallskrav. Det pågår även arbeten vid Sickla station där vi breddar Värmdövägen och bygger en ny stödmur mot spåret som beräknas vara klart till hösten 2025.
Svar:
Ersättningstrafiken för Saltsjöbanan får inte plats att angöra ordinarie hållplatsläge vid Henriksdal. Ersättningstrafiken för Saltsjöbanan planeras i nuläget stanna vid alla avstängda stationer
Svar:
Utgångspunkten är att ersättningstrafiken kommer att stanna vid de hållplatser som är anslutna till stationerna längs sträckan. Nacka anser att det i rusningstid skulle finnas nyttor för resenärer om vissa ersättningsbussar går direkt mellan Saltsjö-Järla och Slussen. Det är emellertid SL/Region Stockholm som tar beslut kring vart ersättningsbussarna stannar.
Svar:
Aktivt arbete har pågått med att dels försöka tillskapa så mycket yta som möjligt samt se över andra möjliga åtgärder för att göra det tydligt, till exempel genom målning i asfalten. Hur trafiksäkerheten kring bytesplatsen kommer även följas upp löpande.
Svar:
Ersättningsbussen 26C ingår i paketeringen av ersättningstrafiken som syftar till att ersätta Saltsjöbanan när den inte trafikerar med syfte att underlätta för resenärerna att nå relevanta målpunkter i Stockholm. När Saltsjöbanan återigen går från Saltsjöbaden in till centrala Nacka når resenärerna tunnelbanan i Slussen med ungefärlig motsvarande restid (som med linje 26C) genom bytet vid Saltsjö-Järla. Nacka kommun ser stora nyttor för resenärerna med att det fortsatt skulle finnas C-bussar och för dialog med Trafikförvaltningen kring det. Det är emellertid Trafikförvaltningen som ansvarar och beslutar kring upplägg för ersättningstrafiken.
Svar:
Enligt SL beräknas tågen gå in till Slussen år 2028.
Svar:
SL/Region Stockholm planerar just nu för hur trafikeringen av Saltsjöbanan kommer att se ut tills dess att tågen kan trafikera Slussen. Vad som påverkar planeringen är pågående arbeten som fortsatt påverkar Saltsjöbanans banvall under kommande år.
Svar:
Via de befintliga trapporna som finns vid i östra änden av stationen eller via en ny ramp på västra delen av stationen. Gå via ett övergångsställe över Värmdövägen för att nå bussarna mot Slussen.
Karta hur du går för att komma till ersättningstrafik, bussar från 9 februari 2025
Sidan uppdaterades: