Det var i november förra året som projektet Framtidsstaden startade – ett återkommande samarbete mellan Nacka gymnasium och Nacka kommun. Då träffade en projektgrupp från kommunen eleverna för att berätta om dagens stadsutveckling i Centrala Nacka. Därefter fick eleverna välja olika frågeställningar inom Centrala Nacka som de ville arbeta med. Bland annat utvecklingen av Stadshusparken, överdäckningen av Värmdöleden och vilken teknik vi behöver i framtidens Nacka för att göra livet bättre för invånarna.
Några veckor in i kursperioden har nu gått och eleverna fick nu i dagarna en möjlighet att återigen träffa kommunens projektgrupp för att ställa frågor om deras projekt.
- Sedan eleverna började jobba med sina frågeställningar har det väckts många tankar och funderingar. Därför var det väldigt värdefullt för eleverna att träffa sakkunniga från kommunen som kan svara på deras frågor, som vi lärare inte kan svara på, när det gäller utvecklingen i Centrala Nacka, säger Martin Arnlund, lärare i teknik på Nacka gymnasium.
En av grupperna har en vision om ett utegym, en löparbana och en vacker park på Värmdöledens överdäckning. En annan grupp, som arbetar med Stadshusparken, funderar på hur parken kan bli självförsörjande på el genom att exempelvis ha solceller på lyktstolparna. Ytterligare en grupp har idéer om ett mobilitetshus med butiker och en bilpool med elbilar.
Idéerna är många, men en gemensam åsikt hos eleverna är, som några av dem sa när vi träffade dem: ”Framtidsstaden är en rolig chans att kanske kunna påverka framtidens utveckling i Centrala Nacka”.
Under det fortsatta arbetets gång får eleverna bland annat lära sig hur de bygger skalenliga modeller av sina projektidéer för att sedan presentera dem och sina tankar för kommunens projektgrupp. Ett förslag är att ha en utställning av modellerna i entrén i Nacka stadshus under våren 2024.
Sidan uppdaterades: