För tre år sedan började Region Stockholm arbetet med att borra och spränga för tunnelbanan till Nacka. I Nacka byggs totalt tre stationer: Sickla, Järla och slutstation Nacka. Stationerna blir viktiga knutpunkter i för framtidens kollektivtrafik. Nacka kommun är en av parterna bakom Region Stockholms utbyggnad av tunnelbanan.
- Tunnelbanan är Nackas viktigaste hållbarhetsinvestering och kommer att underlätta för tusentals Nackabor att resa snabbt och fossilfritt samtidigt som den skapar möjligheter för fler företag att etablera sig i Nacka. Efter många års planering är det riktigt roligt att se tunnelrören och stationerna växer fram under oss, säger Johan Krogh, ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden.
Bild vänster: Här pågår injektering av servicetunneln, vilket betyder att berget tätas så att det inte ska läcka in vatten.
Bild höger: Tvärtunnel i riktning mot stationsområdet. Tvärtunnlar förbinder de olika tunnlarna med varandra.
På södra sidan om Värmdöleden, vid Nacka Forum, byggs en entré mot Vikdalsbron och en entré mot den framtida planerade Stadshusparken. Norr om Värmdöleden byggs en entré mot Jarlabergsvägen, där kommer du att nå plattformen med stora, snabba hissar.
I början av året var 50% av tunnlarna utsprängda i Nacka. Hur långt sprängningarna kommit uppdateras löpande på Framdriftskartan.
Borrningarna och sprängningarna ska pågå till år 2025. Därefter ska alla byggnader och tillhörande konstruktioner byggas klart ovan och under jord. Spår, el och olika tekniska system ska installeras och testas innan tunnelbanan kan tas i drift.
- Nacka är en del av en växande storstadsregion vilket ställer krav på en fungerande infrastruktur. Med tunnelbanan säkras en kapacitetsstark kollektivtrafik för framtidens hållbara resande. Den ger oss den stabilitet, robusthet och tillgänglighet som behövs när Nacka utvecklas. Den ger oss också möjlighet att bygga om Värmdövägen, från en trafiktät genomfartsväg till en grön och trygg stadsgata med ett lugnare tempo och mer plats för cyklister och gångtrafikanter samt uteserveringar och folkliv säger Peter Zethraeus, ordförande i natur- och trafiknämnden.
Bild vänster: Här borras det för att förstärka bergets tak.
Bild höger: Plattformsrummet - här kommer framtida resenärer att kliva på och av tunnelbanan.
Bild: Arbete pågår med tillfälliga installationer.
Ovan jord växer en levande stadsmiljö fram från Sickla, Järla och fram till Centrala Nacka. Vid tunnelbanans slutstation i Centrala Nacka utvecklas en ny, naturban stadsdel med närhet till både natur och stad. Etappvis byggs nya kvarter, gator och torg med 6 000 bostäder och 7 000 arbetsplatser och en stadshuspark. Ett levande stadsliv med caféer, restauranger, butiker, service, idrott, skolor och kultur ryms också i den naturbana stadsdelen. I kvarteren får naturen ta större plats med gröna och urbana mötesplatser med gångavstånd till vatten och uppskattade grönområden. Här skapas en viktig ny knutpunkt, med tunnelbana och ny bussterminal och Värmdöleden som däckas över för att bidra till en sammanhållen stadsdel.
Från byggtid till framtid, visionsbild station Nacka. Foto: Region Stockholm/Sweco.
Här kan du läsa mer: Djuren visar vägen på plattformen
Klimatneutrala Nacka 2030 har sin testbädd i Centrala Nacka med ambition att skapa en stadsdel som är bra både för människorna som lever i den och för klimatet. Här skapas möjligheter till en hållbar livsstil, både socialt, ekologiskt och ekonomiskt. Tunnelbanan är vår största klimatsatsning och en förutsättning för en hållbar framtid. När Blå linje till Nacka är färdigbyggd 2030 kommer resan till T-centralen ta cirka 12 minuter – utan byten.
Region Stockholms utbyggnad av Blå linje till Nacka: nyatunnelbanan.se/nacka
Centrala Nackas utveckling: Centrala Nacka | Nacka kommun
Sidan uppdaterades: