På startmötet fick deltagarna en presentation av projektet och möjlighet att ställa sina frågor direkt till projektledaren Marianne Areskog, biträdande trafik- och fastighetsdirektör Bengt Stenberg, samt gruppchefen för vägdrift, Niklas Eklöf. Men den som fick flest frågor var Patrik Tikkanen, cykelmekaniker och van året runt-cyklist.
Patrik gav förslag på och visade upp lämpliga kläder, utrustning och olika sorters handskar som är bra att ha när det bli kallt, och gav också goda råd om hur cykeln bör skötas om för att fungera på bästa sätt i olika väder.
Henrik Nilsson är en av årets deltagare i projektet. Han är ganska ny som vardagscyklist:
– Jag cyklar till jobbet sedan augusti i år, från Sickla allé till Stadion, det blir cirka 12-13 kilometer totalt om dagen. Innan dess åkte jag alltid med SL. Jag började mest av ekonomiska skäl, men snart märkte jag många fler fördelar; det går snabbare och är mindre stressigt, berättar han.
Henrik Nilsson är inte särskilt orolig för att klara av att cykla hela vintern, men hoppas slippa snövallar och problem med framkomlighet. Och lite funderar han också på om det ska bli svårt att välja rätt kläder. Totalt sett är han dock övertygad om att fördelarna – flexibiliteten, vardagsmotionen och den friska luften – överväger.
Annika Nygård hör till dem som är vana att cykla ofta och länge, hon har 17 kilometer enkel väg från hemmet i Lännersta till jobbet i Vasastan, och brukar cykla fyra dagar i veckan. Det tänker hon fortsätta med i vinter:
– Det är så himla skönt att få sitta på cykeln, med lite radio i öronen, och slippa trängas på bussen. Det funkar väldigt bra på sommaren, bara jag ger mig tid för återhämtning. Att cykla varje dag är lite för jobbigt. Jag tänker inte så mycket på kläder eller om jag ska bli blöt av regnet – jag ska ju ändå byta om.
Annika Nygård har bokat tid för däckbyte nu på torsdag och funderar på om det går att sätta vinterdäck på racern eller om hon i stället måste välja sin mountainbike som vintercykel.
Patrik Tikkanen ger besked direkt: Tyvärr finns det inga vinterdäck som passar på en renodlad racer, det är bromsarna som är för smala, även för de smalaste dubbdäcken, som är 30 millimeter breda.
Annika tar beskedet med fattning och konstaterar:
– Det var väldigt värdefullt att komma hit. Jag har fått bra vintertips.
Projektledaren Marianne Areskog är också nöjd efter mötet och ser fram emot att ha kontakt med de nya vintercyklisterna, som helst inte bara ska cykla själva, utan också göra reklam för cykling i allmänhet och vintercykling i synnerhet.
– Vår förhoppning är att de ska berätta om sin nya vana för vänner och bekanta, och på så sätt inspirera ännu fler att prova vintercykling.
När förra vinterns vintercyklister intervjuades om sina erfarenheter var de allra flesta väldigt nöjda och 85 procent sade att de ville cykla minst lika mycket nästa vinter.
– Jag älskar friheten att kunna hoppa upp på min cykel och ta mig fram när jag vill. Med min cykel tar jag mig fram i alla väder och jag spar tid, för jag kommer fram mycket snabbare, säger Raija Nilosdotter, en av tidigare års deltagare.
Hennes bästa tips till nya vintercyklister är att ha bra kläder och vinterdäck, att ta det lugnt och att träna lite på att bromsa när det är halt, för att lära sig hur cykeln reagerar.
En annan tidigare deltagare, Per Cronholm, ser också många fördelar med cykling, inte minst för humör och välbefinnande:
– Ibland har jag tvekat, men när jag kommer till Stadsgården med alla bussar och bilar i kö har jag aldrig ångrat mig! Även om jag inte cyklar så fort längre, så tar alla andra alternativ definitivt längre tid. Sen är det naturligtvis alla andra positiva effekter som motion och ljus ger. Även en mulen vinterdag är det många gånger ljusare än i ett ljusterapirum.
Sidan uppdaterades: