I mål och budget 2023 fattades ett särskilt beslut om att genomföra ett utemiljölyft på skol- och förskolegårdar i Nacka. Syftet med projektet är att gårdarna ska bli mer inbjudande och stimulera barn och elever att leka, upptäcka och röra på sig. Fastighetsenheten driver Utemiljölyftet i samarbete med enheterna Offentlig utemiljö, Strategiskt klimat- och miljöarbete, Utbildningsenheten och Välfärd skola.
Först ut att delta i Utemiljölyftet var Eklidens skola, åk 7–9, sommaren 2024. Vilans skola genomgår ett lyft hösten 2024.
Vilans skola och förskola omges av en stor, härlig gård med inslag av varierande natur.
Delar av gården har ont om solskydd och i kombination med stora asfalterade ytor blir det lätt varmt på sommaren. Förrådsbyggnader står på platser som skulle kunna nyttjas till kreativ och fartfylld lek. Utgången till gården leder eleverna rakt ut på en fartfylld yta som används till basket och landbandy. Gården saknar bra möjligheter för undervisning utomhus.
I utemiljölyftet möbleras gården om så att lugna zoner och umgängesytor hamnar nära entréer. Basketplan, multiplan och en härlig gungpark placeras i gårdens utkant. Ett stenkast från kyrkogården anläggs utmanande klätterlek för både större och mindre barn.
En yta för kreativ naturlek frigörs och solskyddade umgängesytor för både stora och små grupper skapas. Dessutom blir gården grönare med nya växter.
Klicka på illustrationen för att förstora.
På Eklidens skola samsas 900 högstadieelever om skolgårdsytor som till största delen består av vacker och värdefull naturmark. Eleverna saknade attraktiva platser för umgänge och möjlighet att förvara material och utrustning. Gårdens utformning gjorde att eleverna till stor del umgicks inomhus även på rasten.
Vi ville skapa ytor för olika sorters umgänge, öka utbudet av aktiviteter och möjliggöra förvaring av lös utrustning. Hårdgjorda ytor försågs med mer grönt. Både arbete och materialval anpassades efter Eklidens värdefulla utemiljö och vegetation.
Utemiljölyftet kommer att göras på kommunägda skol- och förskolegårdar. En inventering av gårdarna ligger till grund för prioriteringsordningen.
Ja. När beslut tagits att en viss gård ska lyftas, görs en undersökning med eleverna på skolan. Syftet är att kartlägga hur gården används idag, varför vissa ytor är mer populära än andra, vad eleverna uppskattar och vad de saknar. Idéskisser som tas fram förankras med elevrådet och andra representanter från verksamheten innan beställning sker.
Skolans och förskolans utemiljö är en central del av barns vardag. Alla barn ska ha tillgång till plats för lek, sport och aktiviteter – men även för samtal, enskildhet och sinnliga upplevelser. I naturen utvecklas barn mer än om de bara leker på ytor utan vegetation. En varierad skolgård med inslag av natur och kuperad mark har visat sig ge både hälsofrämjande effekter som en ökning av goda studieresultat. Vi mår bra av att var ute helt enkelt.
Enligt Mål och budget 2023 ska projektet initialt pågå åren 2024–2026. Därefter görs en utvärdering och bedömning om det finns ytterligare behov eller ej.
Sidan uppdaterades: