Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor (t.ex. trafik, buller, dagvatten).
Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget.
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter. Den här granskningen hölls 2013.
Efter förändringar av planförslaget hölls en andra granskning 2015.
Kommunfullmäktige beslutade 2016 att anta detaljplanen för området. Handlingarna här är från det tillfället. Efter detta har kommunen dock valt att backa för att kunna göra ytterligare ändringar (se text under Detaljplanering). Efter förnyad granskning 2018 kommer detaljplanen att tas upp för nytt antagande i kommunfullmäktige.
Den nya planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas. Den börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Beslut om gatukostnader tas av kommunstyrelsen. Gatukostnadsutredningen för det här projektet har vunnit laga kraft.
Markfrågor och projektering ingår i förberedelserna.
Kommunen ansvarar för utbyggnad av vägar och va. Enskilda fastighetsägare kan söka bygglov och börja bygga enligt den nya detaljplanen.
Under STATUS OCH HANDLINGAR på den här sidan finns äldre dokument från projektet. Dokumenten under "Granskning" är från 2013 och 2015. Handlingarna under "Antagande" är från 2016.
Förslag till detaljplan och gatukostnader för sydöstra Lännersta (område W) var utsänt på samråd under maj-juni 2011 och för granskning i april - maj 2013.
Därefter reviderades detaljplanen för att ändra markanvändningen för fastigheten Lännersta 1:876 från skolverksamhet till bostadsändamål. Även gatukostnadsförslaget reviderades. De reviderade förslagen ställdes ut en andra gång för granskning 9 juni - 25 augusti 2015.
Med detta förslag (granskning 2) blev det möjligt att avstycka fler fastigheter. En annan förändring var att strandpromenaden väster om trappan vid Sieverts väg inte ingick i förslaget.
Efter utställningen reviderades planförslaget på nytt på ett par punkter inför antagandet i kommunfullmäktige.
Detaljplanen antogs av kommunfullmäktige den 12 december 2016.
Beslut (§ 316).
Beslutet överklagades till mark- och miljödomstolen, som den 15 december 2017 beslutade att upphäva KF:s antagandebeslut, i enlighet med KS begäran om återförvisning för omarbetning i beslut 2 oktober 2017, § 259.
Under 2017 inventerades samtliga fastigheter inom planområdet för att klargöra vilka som har befintliga byggnader som avviker från planförslagets bestämmelser. Inmätningar gjordes sedan av lantmäterimyndigheten i Nacka kommun för flera fastigheter.
Nästa steg efter inventeringen är att planförslaget ändras. Ändringen omfattar bara de byggnader som var större än den byggrätt som det tidigare planförslaget angivit. En bestämmelse om högsta byggnadsarea och nockhöjd kommer att ersätta tidigare bestämmelse om befintliga byggnader i det nya planförslaget.
Detta reviderade planförslag som ställs ut under granskningen i september-oktober 2018. Alla berörda fastighetsägare får en skriftlig underrättelse om granskningen. Handlingarna som gäller granskningen finns på sidan
Sydöstra Lännersta (område W)
Detaljplanen för Sydöstra Lännersta 2, område W, innehåller en planbestämmelse med lydelsen
"Befintliga byggnader som tillkommit i laga ordning innan detaljplanen vann laga kraft och som inte överensstämmer med planbestämmelserna ska anses som planenliga".
Två detaljplaner med samma planbestämmelse har i mark- och miljödomstolen tidigare blivit upphävda med hänvisning till att den aktuella bestämmelsen inte uppfyllde plan- och bygglagens krav på tydlighet. Därför behöver kommunen arbeta om planförslaget. Inmätningarna gjordes för att kontrollera byggnadernas storlek.
Ett förslag till fastighetsplan har också upprättats för delar av detaljplaneområdet. Syftet är att styra fastighetsindelningen bland annat för ett område i anslutning till den nya sträckningen av Sieverts väg och för att lösa infart och sophantering för vissa fastigheter. Fastighetsplanen hanterades med enkelt planförfarande och samråd med berörda fastighetsägare. Arbetet pågick i mars-april 2014.
Sidan uppdaterades: