Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor (t.ex. trafik, buller, dagvatten).
Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget.
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter. Dokumenten här hör till den nu aktuella granskningen (nr 3).
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige. Kommunstyrelsen fattar beslut om gatukostnader, för projekt där kommunen ska ta över och förbättra enskilda vägar.
Den nya planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas. Den börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Gatukostnadsutredningen för det här projektet har vunnit laga kraft.
Markfrågor och projektering ingår i förberedelserna.
Kommunen ansvarar för utbyggnad av vägar och va. Enskilda fastighetsägare kan söka bygglov och börja bygga enligt den nya detaljplanen.
Just nu pågår lantmäteriförrättningar i området, vilket innebär att arbetare med mätstationer kan komma att befinna sig i området. En del mätarbeten kommer även genomföras med hjälp av drönare som flyger längs med kommunens fastigheter.
Vissa förrättningar hanteras av den kommunala lantmäterimyndigheten och andra av statliga lantmäteriet. Respektive handläggare informerar berörda fastighetsägare löpande.
Lantmäterimyndigheten arbetar med att sätta ut träkäppar i området för att markera kommande gränser. Som fastighetsägare får du information direkt från lantmäteriet gällande ärendet som berör din fastighet.
När kommunen påbörjar utbyggnaden av området kommer alla tomtanläggningar som ligger utanför den nya fastighetsgränsen, eller inom område för mark- och släntintrång, att rivas. Exempel på tomtanläggning kan vara en mur, staket eller en häck. Rivningen görs av vår entreprenör och de har ingen möjlighet att spara något material. Du som har en anläggning, inom område för mark- eller släntintrång kommer att få ersättning från kommunen. Om du vill behålla din anläggning kan du gärna flytta den själv innan vi påbörjar vårt arbete.
I juni skickade Nacka kommun ut ett brev till er boende som berörs av privat egendom (anläggningar) som står på kommunens kommande mark. Syftet med utskicket var att ni boende skulle få god tid på er att ta tillvara på eventuella häckar, buskar, staket, brevlådor med mera, som efter lantmäteriförrättningen är klar, tillfaller kommunen. Brevet gick ut några dagar innan lantmäteriförrättningen beräknades vara klar, men av olika skäl har beslutet tagit längre tid än planerat. Först när lantmäteriförrättningen är klar tillfaller marken kommunen. Vi ber om ursäkt för att informationen gick ut för tidigt och om detta har lett till olägenheter för er.
Vi kan ändå trygga er med att samma dokumentation (med bilder och ortofoto) som ni fick i utskicket, har Lantmäteriets värderare fått, vilket gör det möjligt att värdera egendomen som ni eventuellt redan har flyttat på. Ni kommer att få besked från lantmäteriförrättningen om hur stor ersättning som erhålls.
Det är lantmäterimyndigheten som fattar beslut om ändring av fastighetsgränser och servitut för slänter. Det görs i lantmäteriförrättningar, där du som äger mark som berörs blir inbjuden till ett lantmäterisammanträde. På sammanträdet ges information om förrättningen. När lantmäterimyndigheten har fattat sitt beslut skickas det med brev till berörda fastighetsägare. Om du har frågor om hur din fastighetsgräns kommer att påverkas ska du vända dig till den lantmäterimyndighet som ansvarar för lantmäteriförrättning i ditt område.
Om du inte har kontaktuppgifter till ansvarig handläggare kan du vända dig direkt till kommunala lantmäterimyndigheten (fastighetsbildning@nacka.se, 08-718 78 66) eller statliga lantmäteriet (kundcenter@lm.se, 0771-63 63 63), beroende på vilken myndighet som hanterar lantmäteriförrättning i ditt område.
Nacka Vatten och Avfall (NVOA) har skickat ut ett brev till samtliga fastighetsägare med förslag på anslutningspunkter för vatten och avlopp. När slutbesiktningen är godkänd och anläggningsfakturan betald beställer NVOA LTA-pumpen.
Vilken typ av LTA-pump passar min fastighet?
För enskilda villatomter gäller modell 2000E2. Vid avstyckad tomt krävs varsin 2000E2. Vid två hushåll gäller modell 2000Ex (t.ex. parhus). Är det fler än två hushåll gäller modell 2000D.
Här kan du läsa mer om LTA-pumpar
Frågor och svar om anslutning till VA-systemet
Vid övriga frågor går det bra att skicka e-post till Behrang Khakoei på Nacka Vatten och Avfall: Behrang.Khakoei@nvoa.se
När kommunen tar över driften av vägarna i ett område ska fastighetsägarna betala gatukostnadsersättning. Kostnaderna ska fördelas skäligt och rättvist mellan berörda fastigheter. Efter godkänd slutbesiktning av utbyggnad av all allmän plats faktureras gatukostnaderna. Här kan du läsa mer om hur gatukostnadsutredningen går till och vad som ingår i gatukostnaderna.
Indexuppräkning
Den uppskattade totalkostnaden vid tidpunkten för granskningen av gatukostnadsutredningen ska gälla som tak, för själva anläggningskostnaden, när kommunen fakturerar fastighetsägarna. Takkostnaden justeras dock för kostnadsförändringar över tid (indexjustering) mellan tidpunkt för gatukostnadsutredningens granskning till tecknat entreprenadkontrakt. Slutligt index kan inte beräknas förrän entreprenadupphandlingen är klar, vilket beräknas till kvartal 1 2025. Ett preliminärt index på gatukostnaderna som ska faktureras från och med maj 2015 (granskning av gatukostnadsutredningen) till och med februari 2024 är ca 51 %. Slutligt index kan avvika från det preliminära och kommer att beräknas i samband med faktureringen av gatukostnadsersättningen.
Under 2024 och 2025 fortsätter kommunen med kvarstående åtgärder som är nödvändiga för utbyggnaden av kommunalt VA och gator i området. Byggstarten planeras ske under 2026.
Inom sydöstra Lännersta finns en förening som i dag ansvarar för vägar och annan allmän plats. Föreningen är delvis också markägare. I samband med detaljplanernas genomförande kommer kommunen att ta över huvudmannaskapet för allmän platsmark. I samband med genomförandet kommer all allmän platsmark i detaljplanerna att överföras till kommunen.
Det är lantmäteriet som verkställer detaljplanen och upphäver föreningens ansvar för vägarna. Kommunen planerar övertagandet så att driften upprätthålls på ett bra sätt.
För att möjliggöra utbyggnaden av VA samt upprustning av vägarna kommer vi att behöva göra mindre markinlösen och släntintrång på vissa fastigheter. De fastighetsägare som berörs av markinlösen eller släntintrång får ersättning.
Läs mer om markinlösen och släntintrång här
I projekteringen har vi räknat med att varje fastighet ska ha en infart, som i de allra flesta fall blir densamma som i dag. Nya fastigheter som uppkommer genom avstyckning ska också kunna anlägga en egen infart. Varje infart behöver vara placerad så att den varken innebär en risk för trafiksäkerheten eller hamnar där belysningsstolpar, ledningsnät och förbindelsepunkter är placerade.
Här finns mer information om vad som gäller när du vill anlägga en infart
Den 16 november 2023 beslutade Mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt att fastställa kommunens beslut om att anta detaljplanen för sydöstra Lännersta (Område W). Det innebär att det tidigare beslutet i mark- och miljödomstolen om upphävande av detaljplan hävs och detaljplanen som kommunen antog den 4 mars 2019 nu fastställs.
Vad händer nu?
Kommunen fortsätter under våren med kvarstående åtgärder som är nödvändiga för utbyggnaden av kommunalt VA och gator i området. Byggstarten planeras ske under 2026.
Genomförandetiden för detaljplanen börjar gälla direkt och det innebär att fastighetsägare kan ansöka om fastighetsbildning och bygglov. För att få slutbesked och ta nybyggda hus i bruk krävs en godkänd lösning för vatten och avlopp.
Lagakrafthandlingar finns att läsa under STATUS och HANDLINGAR
Syftet med den nya detaljplanen är att bygga ut kommunalt vatten och avlopp, rusta upp vägarna i området och införa byggrätter för fastigheterna. Arbetet med detaljplanen har pågått i flera år.
Obs! För att hämta plandokumenten från granskning/utställning 1 och 2 samt dokument inför antagandebeslutet 2016 måste du gå till sidan Sydöstra Lännersta, historik.
Förslag till detaljplan och gatukostnader för sydöstra Lännersta (område W) var utsänt på samråd under maj-juni 2011 och för granskning i april - maj 2013.
Därefter reviderades detaljplanen för att ändra markanvändningen för fastigheten Lännersta 1:876 från skolverksamhet till bostadsändamål. Även gatukostnadsförslaget reviderades. De reviderade förslagen ställdes ut en andra gång för granskning 9 juni - 25 augusti 2015.
Med detta förslag (granskning 2) blev det möjligt att avstycka fler fastigheter. En annan förändring var att strandpromenaden väster om trappan vid Sieverts väg inte ingick i förslaget.
Efter utställningen reviderades planförslaget på nytt på ett par punkter inför antagandet i kommunfullmäktige.
Detaljplanen antogs av kommunfullmäktige den 12 december 2016.
Beslut (§ 316).
Beslutet överklagades till mark- och miljödomstolen, som den 15 december 2017 beslutade att upphäva KF:s antagandebeslut, i enlighet med KS begäran om återförvisning för omarbetning i beslut 2 oktober 2017, § 259.
Under 2017 inventerades samtliga fastigheter inom planområdet för att klargöra vilka som har befintliga byggnader som avviker från planförslagets bestämmelser. Inmätningar gjordes sedan av lantmäterimyndigheten i Nacka kommun för flera fastigheter.
Nästa steg efter inventeringen är att planförslaget ändras. Ändringen omfattar bara de byggnader som var större än den byggrätt som det tidigare planförslaget angivit. En bestämmelse om högsta byggnadsarea och nockhöjd kommer att ersätta tidigare bestämmelse om befintliga byggnader i det nya planförslaget.
Det är detta reviderade planförslag som ställs ut under granskningen i september-oktober 2018. Alla berörda fastighetsägare får en skriftlig underrättelse om granskningen.
Detaljplanen för Sydöstra Lännersta 2, område W, innehåller en planbestämmelse med lydelsen
"Befintliga byggnader som tillkommit i laga ordning innan detaljplanen vann laga kraft och som inte överensstämmer med planbestämmelserna ska anses som planenliga".
Två detaljplaner med samma planbestämmelse har i mark- och miljödomstolen tidigare blivit upphävda med hänvisning till att den aktuella bestämmelsen inte uppfyllde plan- och bygglagens krav på tydlighet. Därför behöver kommunen arbeta om planförslaget. Inmätningarna gjordes för att kontrollera byggnadernas storlek.
Ett förslag till fastighetsplan har också upprättats för delar av detaljplaneområdet. Syftet är att styra fastighetsindelningen bland annat för ett område i anslutning till den nya sträckningen av Sieverts väg och för att lösa infart och sophantering för vissa fastigheter. Fastighetsplanen hanterades med enkelt planförfarande och samråd med berörda fastighetsägare. Arbetet pågick i mars-april 2014.
Sammanställningen av gatukostnader per fastighet (se bilagan med samma namn, bland Status och handlingar - Laga kraft) är en beräkning som visar ungefärliga kostnader för varje fastighet. Kostnaderna påverkas också av om de verkliga byggkostnaderna skulle bli lägre än de beräknade. Då minskar kostnaderna för fastigheterna.
Beslut om gatukostnader togs av kommunstyrelsen den 28 november 2016.
Läs beslutet här: Beslut § 323 KS.pdf
Beslutet har vunnit laga kraft.
Du hittar gatukostnadsutredningen med tillhörande handlingar under STATUS och HANDLINGAR till höger, under rubriken Laga kraft.
Det blå område där nålsymbolen står är projektområdet.
Du kan zooma och navigera i kartan. Använd musen eller "+" och "-".
Sidan uppdaterades: