Ett planuppdrag fattas av politikerna i miljö- och stadsbyggnadsnämnden.
Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget.
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter.
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av miljö- och stadsbyggnadsnämnden.
Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas.
Planenhetens bedömning är att planförslaget kan hanteras med förenklat standardförfarande enligt PBL 5 kap. 38 § och 38 b § samt 38 c §. Ett förenklat förfarande innebär att samråd inte behöver ske med andra kommuner eller sakägare utanför det berörda området. Beslut om ändring kan tas direkt efter samråd. I övrigt är processen densamma som vid antagande av ny detaljplan. Sammanfattningsvis innebär ett förenklat förfarande en kortare process.
Detaljplaneprocessen består av flera olika skeden, se www.nacka.se/stadsbyggande. Detaljplanen är nu i samrådsskedet.
Sidan uppdaterades: