Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor, till exempel trafik, buller, dagvatten och förslag till gestaltning. Planprogrammen föregår projektet och ger en samlad bild av kommunens mål för utvecklingen av ett större område. Programmen är inte juridiskt bindande.
Markfrågor och projektering ingår i förberedelserna inför utbyggnad.
Utbyggnad sker enligt framtagen projektering.
Projektet omfattar Värmdövägen från Sickla bro till Nacka Forum samt Vikdalsvägen söder om Värmdöleden. Kartan visar aktuellt arbetsområde. Sträckan Värmdövägen - Vikdalsvägen blev klar sommaren 2023. Klicka på bilden för att förstora.
Enligt aktuell prognos blir kostnaden för projektet 496 miljoner kronor netto högre än beräknat. Detta beror på bland annat på indexförändringar, ökade materialkostnader, effekter av den stoppade upphöjningen av Saltsjöbanan samt kostnader för ersättningstrafik.
På kommunstyrelsens sammanträde den 28 oktober 2024 beslutades därför om utökad budget. Beslutet fastställdes på kommunfullmäktiges möte den 18 november 2024. Ta del av protokollet här.
Arbetet med Värmdövägen utförs av Skanska på uppdrag av Nacka kommun. Klicka på de utfällbara blocken nedan för att läsa om de olika delprojekten. Vill du följa arbetet vecka för vecka eller dag för dag? Besök Skanskas blogg eller följ instagramkontot @skanska_varmdovagen_nacka
Gång- och cykelbron över Värmdövägen mellan Finntorp och Ekudden, ska bytas ut mot en ny modern bro. Den nya bron blir bredare än sin föregångare vilket innebär ökad framkomlighet och förenklad snöröjning.
Under tiden då den nya bron byggs kan gång- och cykeltrafikanter korsa Värmdövägen vid övergångsstället 100 meter österut från de gamla brofästena (mot Nacka Forum). Biltrafiken kommer att ledas om i olika etapper men alltid ha två körfält öppna.
Från och med vecka 40 kommer vi påbörja arbetet med att förstärka bropelarna. Det sker bland annat med hjälp av vattenbilning vilket periodvis kan upplevas som högljutt.
Tidplan: Rivningen av bron påbörjades 5 augusti 2024 och den nya bron beräknas vara klar sommaren 2025.
Nya Sickla bro står delvis klar och har öppnat för fordonstrafik i öst/västlig riktning.
Norra körbanan, samt norra gång- och cykelbanan asfalteras. Längs södra körbanan byts ledningarna ut. Den gamla stödmuren rivs och en ny stödmur som ska hålla för ett så kallat hundraårsregn byggs. Södra körbanan är därmed en arbetsplats och den tillfälliga vägen över Saltsjöbanans spår är i fortsatt bruk.
Tidplan: Arbetet på sträckan beräknas stå helt klart december 2025.
Från och med mars 2023 leds Värmdövägen ner på spårområdet, där Saltsjöbanan tidigare gick. Den nya sträckningen går mellan Järla och Nacka station. Även gång- och cykelstråk leds om från Värmdövägen till Järlaledens gång- och cykelstråk.
Den nya trafiklösningen gör att det blir lättare för alla trafikslag att ta sig fram under tiden som Värmdövägen byggs om.
Tidplan: Omledningen kommer att gälla fram tills dess att Saltsjöbanan börjar trafikera sträckan igen.
En ny stadsgata med breda gång- och cykelvägar, träd och ny bebyggelse har vuxit fram. Blommor har planterats och det sista lagret asfalt samt belysning, cykelställ och sittplatser är på plats.
Att bygga om Värmdövägen är en central del i utvecklingen av Nacka. Längs den nya stadsgatan planteras träd, skapas mötesplatser och ny bebyggelse med blandad arkitektur växer fram. Målet är en trevlig, varierad och grönskande miljö. Utformningen tar hänsyn till områdenas karaktär och historiska influenser.
Det skapas plats för verksamheter i husens bottenvåningar samt sittplatser och torg. För att säkra infrastrukturen för Nackaborna i framtiden, kommer det dras nya ledningar för avlopp, vatten, el, värme, tele och fiber under gatan.
Närheten till kollektivtrafik, med förbättrade knutpunkter, kommer göra det möjligt för fler att gå eller cykla till bussen, pendelbåten, Saltsjöbanan, Tvärbanan och tunnelbanan.
Framkomligheten under byggtiden är högt prioriterad och vi tittar kontinuerligt på lösningar för att minimera störningar i trafiken.
Skiss från gestaltningsprogrammet för Värmdövägen som visar ett torg med angränsande gång-och cykelväg på i höjd med Lillängsvägen. Illustration Mandaworks.
En del av nya Värmdövägen med breda gång- och cykelbanor, belysning, träd och nya ledningar under gatan.
Här kan du läsa mer om träd och grönska som planeras längs Värmdövägen.
Här kan du läsa mer om Trafik och framkomlighet i Nacka.
Projektet hör till utvecklingsområdet Centrala Nacka. Gå hit för att få överblick och läsa om andra projekt i området.
Sidan uppdaterades: