Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget.
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter.
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige.
Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas.
Markfrågor och projektering tillsammans med exploatören ingår i förberedelserna.
Byggherren (exploatören) söker bygglov och kan sedan börja bygga enligt den nya detaljplanen.
Detaljplanen syftar till att bekräfta dagens depåverksamhet samt möjliggöra att befintlig servicebyggnad kan ersättas på ny plats inom fastigheten. Syftet är även att möjliggöra en kommunal gång- och cykelväg längs norra delen av planområdets för att färdigställa det så kallade Sicklastråket.
Området utgörs av en del av fastigheten Sicklaön 83:3 där Trafikverket bedriver depåverksamhet för service och framkomlighet i det statliga vägnätet. Området är försett med en servicetunnel ned till Södra länken samt en tvåvåningsbyggnad innehållande bl.a. kontor, uppställningsytor för servicfordon samt förvaring av materiel. Byggnaden har på grund av dåliga geotekniska förhållanden fått allvarliga sättningar och behöver rivas. En ny byggnad möjliggörs i detaljplanen på annan plats inom området.
Sidan uppdaterades: