Status och handlingar
-
-
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter.
-
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige.
-
Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas.
-
Markfrågor och projektering tillsammans med exploatören ingår i förberedelserna.
-
Byggherren (exploatören) söker bygglov och kan sedan börja bygga enligt den nya detaljplanen.
Vad händer nu och i nästa steg?
- Arbetet med detaljplanen är i nuläget pausat.
- Samråd om förslaget ägde rum 2021, nästa steg är att planen ställs ut för granskning. I samband med granskningen kommer samrådsredogörelsen, där alla inkomna synpunkter bemöts, publiceras på denna sida och skickas ut till berörda.
- Tidplan för detta saknas.
Syfte
Detaljplanen syftar till att bekräfta dagens depåverksamhet samt möjliggöra att befintlig servicebyggnad kan ersättas på ny plats inom fastigheten. Syftet är även att möjliggöra en kommunal gång- och cykelväg längs norra delen av planområdets för att färdigställa det så kallade Sicklastråket.
Bakgrund
Området utgörs av en del av fastigheten Sicklaön 83:3 där Trafikverket bedriver depåverksamhet för service och framkomlighet i det statliga vägnätet. Området är försett med en servicetunnel ned till Södra länken samt en tvåvåningsbyggnad innehållande bl.a. kontor, uppställningsytor för servicfordon samt förvaring av materiel. Byggnaden har på grund av dåliga geotekniska förhållanden fått allvarliga sättningar och behöver rivas. En ny byggnad möjliggörs i detaljplanen på annan plats inom området.
Sidan uppdaterades: