Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika frågor till exempel trafik, buller och dagvatten.
Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget.
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter.
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige. Exploateringsavtal tecknas, som reglerar hur kostnaderna för utbyggnaden fördelas.
Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas.
Markfrågor och projektering tillsammans med exploatören ingår i förberedelserna.
Byggherren (exploatören) söker bygglov och kan sedan börja bygga enligt den nya detaljplanen.
Projektets nya inriktning innebär att huvuddelen av befintligt planområde utgår, ungefär i enlighet med delområde 01 i kartan. Planläggning för den södra delen, delområde 02, återupptas så snart förutsättningar för detta finns.
Syftet är att möjliggöra för bostäder nära kollektivtrafik samt skapa förutsättningar för ny stadsbebyggelse intill den nya tunnelbanestationen i Sickla.
Planområdet har ett strategiskt läge intill den nya tunnelbanestationen, Värmdövägen och Sickla köpkvarter. När tunnelbanan är utbyggd blir Sickla en ny knutpunkt med möjlighet till byte mellan Saltsjöbanan, Tvärbanan och buss. I närområdet finns också naturvärden och kulturmiljön runt Svindersviken.
Projektet hör till ett större utvecklingsområde. Gå hit för att få överblick och läsa om andra projekt i området.
Det gulmarkerade området är projektområdet.
Du kan zooma och navigera i kartan. Använd musen eller "+" och "-".
Sidan uppdaterades: