Saltsjöbanans resenärer blir allt fler och kan se fram emot tätare avgångar i framtiden.
Saltsjöbanan delvis avstängd– resan ersätts med bussar från Saltsjö-Järla
Den 15 december startades Saltsjöbanan upp igen efter två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation. Från den 9 februari 2025 rullar tågen Från Saltsjöbaden/Solsidan och Fisksätra till Saltsjö-Järla där ersättningsbussar kör vidare sträckan Saltsjö-Järla - Slussen (Glasbruksgatan) och Cityterminalen.
Läs mer på Region Stockholms webb.
Resan ersätts med bussar
Under avstängningen kommer du som reser med Saltsjöbanan kunna åka buss i stället. Fyra olika linjer har rullar utifrån erfarenheter av tidigare avstängningar. Exakt hur lång tid resan tar beror på när, var och i vilken riktning du åker.
På SLs webbplats kan du läsa mer om Saltsjöbanans ersättningstrafik.
Varför stängs tågtrafiken av?
Tågtrafiken behöver vara avstängd för att det ska gå att genomföra en mängd större arbeten längs banan. Exempel på arbeten som SL utför är att de har byggt dubbelspår och nya stationer med dubbla plattformar i Tattby och Fisksätra. Saltsjöbanan går till stor del på enkelspår och det behövs fler dubbelspår längs banan för att tågen ska kunna köras tätare. Andra exempel är förbättringsarbeten för ökad tillgänglighet, bättre belysning och nya väderskydd.
Även Region Stockholm som bygger tunnelbanans Blå linje till Nacka och Nacka kommun kommer att utföra arbeten på eller i anslutning till Saltsjöbanans spår under avstängningen, bland annat renoveringen av Sickla bro och ombyggnaden av Värmdövägen till stadsgata.
Delar av Värmdövägens trafik leds om till Saltsjöbanans spårområde
Med start våren 2023 stängdes delar av Värmdövägen av och trafik leddes om till spårområdet sträckan Finntorp – Järla bro. Omledningen kommer att gälla fram tills dess att Saltsjöbanan börjar trafikera sträckan igen.
SL köper in nya moderna tåg
I SLs kapacitetsåtgärder av Saltsjöbanan ingår även inköp av nya och moderna tåg, preliminärt 16 fordon som tas i trafik 2028 då Saltsjöbanan även börjar gå hela vägen till Slussen. 2029 är planen att öka turtätheten till 12-minuterstrafik med långa tåg.
Bakgrund
Stockholm läns landsting är genom trafikförvaltningen ansvariga för kollektivtrafiken i Storstockholm. Den 17 september 2013 fattade landstingsfullmäktige ett inriktningsbeslut om teknisk upprustning och ökad tillgänglighet av Saltsjöbanan för 1,3 miljarder kronor.
Bland annat har ett nytt säkerhetssystem införts. Nya uppställningsspår byggs i depån i Neglinge, för att fler tåg ska få plats. I Fisksätra och Tattby planeras nya dubbelspår så tågen kan mötas här. Fler tåg kommer tillföras. Alla åtgärder planeras vara klara 2027.
Sidan uppdaterades: