Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor (t.ex. trafik, buller, dagvatten).
Ett planprogram föregår detaljplaneringen och ger en samlad bild av kommunens mål för utvecklingen av ett större område. Programmet är vägledande för kommande planeringen, men inte juridiskt bindande.
Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget.
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter.
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige.
Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas.
Markfrågor och projektering tillsammans med exploatören ingår i förberedelserna.
Byggherren (exploatören) söker bygglov och kan sedan börja bygga enligt den nya detaljplanen.
Projektet startade den 10 juni 2014, när förslaget till start-pm godkändes av politikerna i kommunstyrelsens stadsutvecklingsutskott.
Detaljplanen redovisar hur marken får användas och bebyggas.
Detaljplanen syftar till att utöka spår- och stationsområdet för Saltsjöbanan vid Fisksätra station till dubbelspår vilket möjliggör en ökad turtäthet. Målet är vidare att tillgänglighetsanpassa stationen och dess anslutande gångvägar. Detaljplanen är en del i upprustningen av hela Saltsjöbanan som genomförs av trafikförvaltningen (SL) i Stockholms läns landsting.
Planområdet ligger intill Fisksätra centrum, norr om Fisksätravägen. Planområdet utgörs i huvudsak av mark som redan används av järnvägstrafik och station. Planförslaget berör även en mindre del av Fisksätravägen.
Kommunens bedömning är att planförslaget inte innebär en betydande miljöpåverkan.
Nacka kommun ser utvecklingen av Saltsjöbanan som ett viktigt inslag för att kunna utveckla och säkerställa översiktsplanens strategier om ett effektivt och klimatanpassat transportsystem och en utveckling av de lokala centrumen.
Samråd pågick 17 mars-13 april 2015. Under samrådet fick berörda myndigheter, kommuner och sakägare möjlighet att lämna synpunkter. Ett välbesökt öppet hus arrangerades i Fisksätra bibliotek den 24 mars 2015. Synpunkterna som kom in har redovistats och bemötts i en samrådsredogörelse.
Enligt landstingets budget från juni 2015 sköts investeringarna för nya mötesstationer med dubbelspår i Fisksätra och Tattby upp. 2018 tog landstinget ett nytt beslut, som ledde till att planarbetet återupptogs.
Projektet hör till utvecklingsområdet Fisksätra. Planeringen bygger på ett program från 2013. Gå hit för att få överblick och läsa om andra projekt i området.
Det längsmala blå område där nålsymbolen står är projektområdet.
Du kan zooma och panorera i kartan.
Sidan uppdaterades: