Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor, till exempel trafik, buller och dagvatten. Start-pm utgår ifrån planprogrammet, som ger en samlad bild av kommunens mål för utvecklingen av hela centrala Nacka.
Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget.
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter.
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige.
Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas.
Markfrågor och projektering tillsammans med exploatören ingår i förberedelserna.
Byggaktören (exploatören) söker bygglov och kan sedan börja bygga enligt den nya detaljplanen.
Projektet är vilande. Kommunen har dragit ner på byggtakten något som en anpassning till tunnelbanans förändrade tidplan, inbromsningen på bostadsmarknaden och regionens befolkningsprognos. Allt som hittills är planerat ska genomföras, men i ett annat tempo och ibland i en annan ordning.
Planarbetet syftar till att möjliggöra en förlängning av Skönviksvägen till trafikplats Kvarnholmen, som tillsammans med en utbyggd trafikplats Skvaltan, planeras ersätta befintliga trafikplats Nacka. I detaljplanen prövas även ny kontors- och bostadsbebyggelse som kan möjliggöra för fler att bo och arbeta i centrala Nacka nära den planerade tunnelbanestationen.
En ny gång- och cykelbro över Värmdöleden planeras i syfte att ersätta befintlig tunnel i trafikplats Kvarnholmen och tunnel i Rosenbergsvägens förlängning. Den nuvarande gång- och cykelbanan i trafikplats Kvarnholmen avses omvandlas till körbana för att öka fordonsframkomligheten. Den nuvarande gång- och cykeltunneln i Rosenbergsvägens förlängning avses rivas pga flytt av Värmdöleden och ny markutformning i planerad bebyggelse i detaljplan för Sydöstra Vikdalen.
Det röda område där nålsymbolen står är projektområdet. Du kan zooma och navigera i kartan. Använd musen eller "+" och "-".
Sidan uppdaterades: