Svar:
Mötesplats Nacka är ett strategiskt viktigt projekt för utvecklingen av centrala Nacka som genomförs i samverkan med Region Stockholm genom Trafikförvaltningen och Trafikverket. Målsättningen är att utveckla en attraktiv stadsmiljö, en dynamisk mötesplats och effektiv och smidig bytespunkt mellan buss och nya tunnelbanan. Den hittills beslutade inriktningen visar sig nu efter fördjupade analyser bli väsentligt dyrare och ta längre tid att genomföra än vad som tidigare antagits. Stadsledningskontoret föreslår därför att projektet pausas. I stället föreslås att det utreds en ny inriktning med bytespunkt i eller i anslutning till det lokala vägnätet, som också blir bra och möjliggör en attraktiv stadsutveckling men samtidigt blir mindre kostsam.
Svar:
Det tar tid att utreda kostnader och konsekvenser av olika alternativ. Projektet har varit pausat under flera års tid men efter vidare utredning ser vi att kostnaderna ökat kraftig samt att genomförandetiden förlängts. I stället föreslås en ny inriktning med bytespunkt i eller i anslutning till det lokala vägnätet, som också blir bra och möjliggör en attraktiv stadsutveckling men samtidigt blir mindre kostsam.
Svar:
I det ursprungliga beslutet 2017 bedömdes kostnaderna uppgå till mellan 2,0 och 2,3 miljarder kronor, varav kommunens nettokostnad var mellan 1,0 och 1,5 miljarder kronor. När tilläggsavtalet med Trafikförvaltningen beslutades 2022 bedömdes den totala kostnaden till 3,5 miljarder kronor (2018 års prisnivå). Av detta var kommunens nettokostnad, efter kostnadsfördelning och bedömda markintäkter, cirka 2,0 miljarder kronor. Sedan hösten 2022 har en omfattande genomlysning av projektets förutsättningar och kalkyler genomförts. En ny slutkostnadsprognos, med tillhörande riskanalys, visar på en slutkostnad på 8,5 miljarder - varav kommunens nettokostnad efter kostnadsfördelning och bedömda markintäkter nu uppgår till cirka 6,5 miljarder kronor. Stora projekt innefattar många risker som ofta är svårbedömda i ett tidigt skede. Historiskt vet vi att stora och komplexa projekt sällan understiger de tidiga kalkylerna, snarare ökar kostnaden med tiden.
Svar:
Projektet har sedan starten 2017 förbrukat cirka 275 miljoner kronor. Att utreda och säkerställa förutsättningar är i ett projekt av den här omfattningen är ett gediget arbete som behövs innan rätt ställningstaganden kan tas. Dessa utredningar, exempelvis markförhållanden och tekniska lösningar, ligger nu till grund för beslutet att pausa projektet och istället utreda en ny inriktning.
Svar:
Nej, men det kommer att ta längre tid. Nacka påverkas även av det tuffa marknadsläget och den nya befolkningsprognosen.
Utbyggnaden av tunnelbanan pågår och planerad trafikstart är 2030. Det påverkas inte av detta beslut.
Svar:
Vår bedömning är fortfarande att det blir nästan 5 000 bostäder och 3 500 arbetsplatser kombinerat med en fin stadspark och mycket idrott i området.
Svar:
Det är viktigt att få till bra bytesmöjlighet mellan buss och tunnelbana. Det kan ske på olika sätt och på olika platser, beroende på om man ska byta mellan buss och tunnelbana eller mellan olika busslinjer. Kommen ska nu tillsammans med Trafikförvaltningen utreda nya alterantiva bytespunkter som bättre matchar tänkt kostnad och planerad tidpunkt för tunnelbanans öppnande i Nacka, idag 2030.
Svar:
Kommunens målsättning för Järlahöjden ligger fast. Exakt utformning av strukturen på Järlahöjden behöver nu studeras vidare ihop med hela centrala Nacka för att hitta bästa möjliga lösning för alla funktioner.
Svar:
Ett arbete ska nu inledas, tillsammans med Trafikförvaltningen, för att ta fram bästa möjliga lösning för bytespunkten i eller i anslutning till det lokala vägnätet och parallellt omarbeta strukturplanen för centrala Nacka. I det arbetet kommer vi även arbeta in kommunens nya miljö- och klimatambitioner.
Svar:
Mötesplats Nacka är ett samverkansprojekt mellan Trafikförvaltningen och Trafikverket, och de tre parterna är överens om att arbeta om projektets utformning och funktion i syfte att hitta besparingar. Byggaktörer och befintliga fastighetsägare kan även komma att påverkas av beslutet och kommunen har en kontinuerlig dialog med dessa intressenter.
Utbyggnad av en bytespunkt mellan buss och tunnelbana är en del av den framtida kollektivtrafiken för ostsektorn som berör, förutom Nacka, Stockholms stad och Värmdö kommun.
Svar:
Skvaltans trafikplats byggs om av Trafikverket och övriga trafikplatser, Kvarnholmen samt Nacka trafikplats, behålls utifrån dagens lösning. Det arbete som inleds nu får ta med eventuella ändringar. Detsamma gäller även för motorvägshållplatserna, dvs de behålls så som de är idag med en av- och påstigning för resenärerna på vardera sidan om Värmdöleden.
Sidan uppdaterades: