Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor, till exempel trafik, buller och dagvatten. Planprogrammet föregår detaljplaneringen och ger en samlad bild av kommunens mål för utvecklingen av ett större område. Programmet är inte juridiskt bindande.
Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och projektledningen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställs synpunkterna och planförslaget bearbetas.
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter.
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige. Exploateringsavtal tecknas, som reglerar hur kostnaderna för utbyggnaden fördelas.
Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas.
Markfrågor och projektering tillsammans med exploatören ingår i förberedelserna.
Byggherren (exploatören) söker bygglov och kan sedan börja bygga enligt den nya detaljplanen.
Illustration ovan och nedan: Amanda Wahlén. Fritt efter original av Mandaworks Se originalbild
Projektet är pausat. Efter ett omfattande utredningsarbete kommer Mötesplats Nacka, den planerade bytespunkten mellan buss och tunnelbana vid Nacka Forum, att få en ny inriktning. Med hänsyn till den kraftigt ökade kostnaden, förskjutna tidplanen, långvariga påverkan på trafik och närmiljö samt stora risker för hela kommunens ekonomi har kommunfullmäktige beslutat att pausa projektet. Här kan du läsa beslutet. (PDF-dokument, 157 kB)
Kostnaderna för Mötesplats Nacka har ökat kraftigt sedan starten. Det beror på komplexiteten i projektet, aktuellt marknadsläge samt ökade entreprenadkostnader. När överenskommelsen tecknades 2017 var bedömningen en sammanlagd kostnad om 2–2,3 miljarder kronor.
Den totala slutkostnaden är idag bedömd till minst 8,5 miljarder kronor (varav Nackas andel cirka 7,5 miljarder, vilket efter markintäkter ger ett negativt netto på cirka 6,5 miljarder kronor) samt en realistisk tidplan som innebär ett färdigställande tidigast 2035.
I samförstånd med Regionen/Trafikförvaltningen och Trafikverket pausas nu projektet, för att hitta en annan lösning som ger bra bytesmöjligheter för pendlare och en fortsatt attraktiv stadsutveckling till rimlig ekonomi.
Nu påbörjas en utredning av konsekvenserna som ska resultera i en ny inriktning för centrala Nacka, med ny strukturplan och ny kostnadseffektiv bytespunkt, i anslutning till det lokala vägnätet som matchar tidplanen för tunnelbanans planerade trafikstart 2030.
Ta del av pressmeddelandet här.
En cirka 300 meter lång överdäckning av Värmdöleden och den tillkommande bussterminalen binder samman de norra och södra delarna av Centrala Nacka. Därigenom skapas en sammanhållen stadsmiljö med grönare, tryggare och mer levande kvarter. Med fler arbetsplatser, serviceutbud, mötesplatser och närheten till grönområden blir det mer attraktivt att leva och jobba i området.
I Centrala Nacka skapas en viktig knutpunkt för hållbart resande i och mellan Nacka, Värmdö och Stockholm. En ny inbyggd bussterminal planeras i direkt anslutning till tunnelbanestationen Nacka och skapar en attraktiv kollektivtrafiknod för byte mellan buss och tunnelbana. För att göra detta möjligt ska väg 222 (Värmdöleden) flyttas norrut.
Mötesplats Nacka med överdäckning och bussterminal genomförs i samarbete mellan Nacka kommun, Region Stockholm (Trafikförvaltningen) och Trafikverket.
Läs också om projektet på Trafikverkets webbplats
Projektet bedrivs parallellt med tunnelbanans utbyggnad till Centrala Nacka.
Under hösten 2023 planerar Trafikverket att börja bygga ut trafikplats Skvaltan för att få en ny koppling till Jarlaberg och Nacka strand. Genomförandet sker inom ett separat projekt och är en förutsättning för ta kunna ta bort Trafikplats Nacka när överdäckningen ska byggas.
Trafikverket ska även bygga ut trafikplats Kvarnholmen med ramper österut. Trafikplats Kvarnholmen har i dag två ramper i västlig riktning.
I dag domineras Nackas centrala delar av storskaliga trafiksystem, delvis gles bebyggelse och barriärer mellan olika områden. I framtiden ska det vara en tät, blandad och levande stad där man lätt tar sig mellan olika stadsdelar. Ett naturligt centrum i Nacka kommun.
Vad behöver ske för att målen ska nås?
I takt med att tunnelbanan dras fram till Nacka centrum via Sickla och Järla ska det byggas nytt, tätt och blandat på västra Sicklaön: Nacka stad ska bli en nära och nyskapande del av Stockholm, där det är attraktivt att leva, vistas och verka. Totalt 14 000 bostäder och 10 000 arbetsplatser ska stå klara senast 2030.
Med en överdäckning av väg 222/Värmdöleden knyts centrala Nacka samman med Nacka strand, Jarlaberg, Bergs Gård och Nyckelviken. I dag utgör vägen en barriär.
Med en ny bussterminal kan man byta till och från tunnelbanan i Nacka centrum och enkelt nå bland annat nya bostadskvarter, gymnasium, parker, idrottsplatser och Nacka Forum.
14 mars 2017 godkände kommunstyrelsens stadsbyggnadsutskott (KSSU) projektets start-pm. (PDF-dokument, 1,8 MB)
Omfattande utredningar har gjorts inom ramen för en förstudie om bussterminal och överdäckning i Nacka stad. Rapporten om förstudien (PDF-dokument, 11,4 MB)fördjupar och förtydligar övergripande principer i detaljplaneprogrammet för centrala Nacka och ger förslag på lösningar och genomförandestrategi.
Projektet hör till utvecklingsområdet Centrala Nacka. Gå hit för att få överblick och läsa om andra projekt i området.
Det röda område där nålsymbolen står är projektområdet.
Du kan zooma och panorera i kartan.
Sidan uppdaterades: