Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor, till exempel trafik, buller och dagvatten. Ett planprogram föregår detaljplaneringen och ger en samlad bild av kommunens mål för utvecklingen av ett större område. Programmet är vägledande för kommande planeringen, men inte juridiskt bindande.
Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget.
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter.
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige. Exploateringsavtal tecknas, som reglerar hur kostnaderna för utbyggnaden fördelas.
Ett nytt antagande togs i kommunfullmäktige den 18 september 2023. Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige. Exploateringsavtal tecknas, som reglerar hur kostnaderna för utbyggnaden fördelas.
Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas.
Markfrågor och projektering tillsammans med exploatören ingår i förberedelserna.
Byggherren (exploatören) söker bygglov och kan sedan börja bygga enligt den nya detaljplanen. Kommunens ansvarar för att vägar, va-nät, parker med mera byggs ut.
Utvecklingen av Järla stationsområde är uppdelad i tre detaljplaner: norr, mitt och syd. Den här sidan handlar om norra området som är först ut i planeringsarbetet.
De nya naturnära bostadskvarteren i Järla norr blir en levande plats med två nya torg med mötesplatser, grönska och cykelparkering. Här finns plats för caféer och butiker i entréplanen liksom entré till tunnelbanan. Det blir också lätt och tryggt att gå, cykla eller åka buss och med den kommande tunnelbanan på promenadavstånd tar du dig snabbt till Stockholms city. Och skog och natur är fortfarande nära.
Efter antagandet upptäcktes att en felaktig totalhöjd angetts för en av byggnaderna på plankartan. Kommunfullmäktige har därför den 15 maj 2023 beslutat att upphäva antagandebeslutet för att möjliggöra en ny granskning och därefter ett nytt antagande.
Ta del av underlag för miljöredovisning
Övriga underlag är samma som under Granskning 2 och finns att läsa under fliken Granskning 2 under status och handlingar.
Möjlig utformning av bebyggelseförslaget i korsningen Birkavägen/Kyrkstigen, Brf Britteberg till höger i bilden. Bild: Semrén & Månsson / ZynkaVisual
Vy från Järla bro. Möjlig utformning av föreslagen ny bebyggelse med det västra kvarteret till vänster, det östra till höger samt stationsbyggnaden med det nedre torget i mitten. Bild: Semrén & Månsson / ZynkaVisual
I slänten mellan Birkavägen och Värmdövägen ska station Järla ligga. Bilden visar entrén från ett nytt torg vid Värmdövägen. Bild: Region Stockholm/Sweco.
Projektet hör till utvecklingsområdet Centrala Nacka. Gå hit för att få överblick och läsa om andra projekt i området.
Det gula område där nålsymbolen står är projektområdet.
Du kan zooma och navigera i kartan. Använd musen eller "+" och "-".
Sidan uppdaterades: