Status och handlingar
-
Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor, till exempel trafik, buller och dagvatten. Ett planprogram föregår detaljplaneringen och ger en samlad bild av kommunens mål för utvecklingen av ett större område. Programmet är vägledande för kommande planeringen, men inte juridiskt bindande.
-
Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget.
- Gestaltningsprogram.pdf
- Planbeskrivning.pdf
- Plankarta.pdf
- Underlag Bullerutredning.pdf
- Underlag Dagsljusutredning.pdf
- Underlag Dagvattenutredning.pdf
- Underlag Geoteknik.pdf
- Underlag Historisk kartläggning.pdf
- Underlag Illustrationsplan.pdf
- Underlag Kulturmiljöanalys.pdf
- Underlag Luftkvalitetsutredning.pdf
- Underlag Markteknisk undersökningsrapport.pdf
- Underlag Miljöredovisning.pdf
- Underlag Miljöteknisk undersökning.pdf
- Underlag Mobilitetsutredning.pdf
- Underlag Naturinventering.pdf
- Underlag PM vägutformning.pdf
- Underlag Solstudie.pdf
- Underlag Trafikutredning.pdf
- Underlag Trädinventering.pdf
- Underlag Vindutredning situationsplan.pdf
- Underlag Vindutredning.pdf
-
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter.
- 1 Plankarta.pdf
- 2 Planbeskrivning.pdf
- 3 Fastighetskonsekvensbeskrivning.pdf
- 4 Samrådsredogörelse.pdf
- 5 Gestaltningsprogram allmän plats.pdf
- 6 Gestaltningsprogram kvartersmark.pdf
- Underlag Berggrundsgeologisk undersökning.pdf
- Underlag Bullerutredning.pdf
- Underlag Dagsljusberäkningar.pdf
- Underlag Dagvattenutredning.pdf
- Underlag Grön infrastruktur.pdf
- Underlag Historisk kartläggning.pdf
- Underlag Kulturmiljöanalys och bebyggelseinventering.pdf
- Underlag Kvicksilverutredning.pdf
- Underlag Luftkvaliteutredning.pdf
- Underlag Markteknisk undersökningsrapport.pdf
- Underlag Miljöredovisning.pdf
- Underlag Miljöteknisk markundersökning.pdf
- Underlag Mobilitetsutredning.pdf
- Underlag Naturinventering träd.pdf
- Underlag Naturvärdesinventering.pdf
- Underlag PM Miljö.pdf
- Underlag PM Risk.pdf
- Underlag PM Skyfallsanalys.pdf
- Underlag PM Vägutformning.pdf
- Underlag Skuggstudie.pdf
- Underlag Spridningsanalys.pdf
- Underlag Trafikutredning.pdf
- Underlag Trädinventering.pdf
- Underlag Utlåtande skredrisk.pdf
- Underlag Vindutredning.pdf
-
- 1 Plankarta.pdf
- 2 Planbeskrivning.pdf
- 3 Granskningsutlåtande.pdf
- 4 Gestaltningsprogram kvartersmark.pdf
- Underlag Behov av grundvattensänkning.pdf
- Underlag Berggrundsgeologisk undersökning.pdf
- Underlag Bullerutredning.pdf
- Underlag Dagsljusberäkningar.pdf
- Underlag Dagvattenutredning.pdf
- Underlag Gestaltningsprogram allmän plats.pdf
- Underlag Grön infrastruktur.pdf
- Underlag Historisk kartläggning.pdf
- Underlag Kulturmiljöanalys och bebyggelseinventering.pdf
- Underlag Kvicksilverutredning.pdf
- Underlag Luftkvaliteutredning.pdf
- Underlag Markteknisk undersökningsrapport.pdf
- Underlag Miljöredovisning.pdf
- Underlag Miljöteknisk markundersökning.pdf
- Underlag Mobilitetsutredning.pdf
- Underlag Naturinventering träd.pdf
- Underlag Naturvärdesinventering.pdf
- Underlag PM Miljö.pdf
- Underlag PM Risk.pdf
- Underlag Skuggstudie.pdf
- Underlag Skyfallsanalys DHI.pdf
- Underlag Skyfallsutredning Ramböll.pdf
- Underlag Spridningsanalys.pdf
- Underlag Trafikutredning.pdf
- Underlag Trädinventering.pdf
- Underlag Utlåtande skredrisk.pdf
- Underlag Vindutredning.pdf
- Underlag Yttrande över vattenverksamhet.pdf
-
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige. Exploateringsavtal tecknas, som reglerar hur kostnaderna för utbyggnaden fördelas.
-
Ett nytt antagande togs i kommunfullmäktige den 18 september 2023. Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige. Exploateringsavtal tecknas, som reglerar hur kostnaderna för utbyggnaden fördelas.
-
Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas.
-
Byggherren (exploatören) söker bygglov och kan sedan börja bygga enligt den nya detaljplanen. Kommunens ansvarar för att vägar, va-nät, parker med mera byggs ut.
Utvecklingen av Järla stationsområde är uppdelad i tre detaljplaner: norr, mitt och syd. Den här sidan handlar om norra området som är först ut i planeringsarbetet.
Ett levande område med två nya torg
De nya naturnära bostadskvarteren i Järla norr blir en levande plats med två nya torg med mötesplatser, grönska och cykelparkering. Här finns plats för caféer och butiker i entréplanen liksom entré till tunnelbanan. Det blir också lätt och tryggt att gå, cykla eller åka buss och med den kommande tunnelbanan på promenadavstånd tar du dig snabbt till Stockholms city. Och skog och natur är fortfarande nära.
Vad händer nu och i nästa steg?
- Vid årsskiftet 2024/2025 börjar vi lägga nya ledningar under marken längs Kyrkstigen för att kunna förse fler människor med el, fiber, värme, avlopp och vatten. Samtidigt som vi gör detta förbereder vi också gatan för eventuella skyfall. Ett par mäktiga ekar som finns på platsen idag skyddas under byggtiden för att Kyrkstigen även i fortsättningen ska vara ett grönt stråk. Arbetena beräknas pågå under cirka 13 månaders tid.
- Det västra kvarteret har planerad byggstart under 2026, med avslut under 2028. För det östra kvarteret är det planerad byggstart 2028, med avslut under 2030/2032.
- Värmdövägen byggs om till en trygg stadsgata med breda gång- och cykelvägar. Läs mer om projektet med Värmdövägen.
- Arbetet med tunnelbanan pågår och när den är klar 2030 kommer det ta cirka 10 minuter från station Järla till T-centralen. Läs mer om tunnelbanan utveckling i Järla på Region Stockholms webbplats.
Vad har hänt tidigare i projektet?
- Detaljplanen vann laga kraft den 1 augusti 2024.
Planhandlingar Granskning 3
Efter antagandet upptäcktes att en felaktig totalhöjd angetts för en av byggnaderna på plankartan. Kommunfullmäktige har därför den 15 maj 2023 beslutat att upphäva antagandebeslutet för att möjliggöra en ny granskning och därefter ett nytt antagande.
Ta del av underlag för miljöredovisning
Övriga underlag är samma som under Granskning 2 och finns att läsa under fliken Granskning 2 under status och handlingar.
Möjlig utformning av bebyggelseförslaget i korsningen Birkavägen/Kyrkstigen, Brf Britteberg till höger i bilden. Bild: Semrén & Månsson / ZynkaVisual
Vy från Järla bro. Möjlig utformning av föreslagen ny bebyggelse med det västra kvarteret till vänster, det östra till höger samt stationsbyggnaden med det nedre torget i mitten. Bild: Semrén & Månsson / ZynkaVisual
I slänten mellan Birkavägen och Värmdövägen ska station Järla ligga. Bilden visar entrén från ett nytt torg vid Värmdövägen. Bild: Region Stockholm/Sweco.

Centrala Nacka
Projektet hör till utvecklingsområdet Centrala Nacka. Gå hit för att få överblick och läsa om andra projekt i området.

Läs om stadsbyggnadsprocessen och hur du kan påverka
Det gula område där nålsymbolen står är projektområdet.
Du kan zooma och navigera i kartan. Använd musen eller "+" och "-".
Sidan uppdaterades: