Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor (t.ex. trafik, buller, dagvatten).
Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget. Samråd om förslag till gatukostnader genomförs samtidigt som plansamrådet.
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter. Utredning av gatukostnader ställs ut för granskning samtidigt.
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige. Kommunstyrelsen fattar beslut om gatukostnader, för projekt där kommunen ska ta över och förbättra enskilda vägar.
Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas.
Markfrågor och projektering tillsammans med exploatören ingår i förberedelserna.
Kommunen ansvarar för utbyggnad av vägar och va. Enskilda fastighetsägare kan söka bygglov och börja bygga enligt den nya detaljplanen.
För närvarande gör kommunen en översyn av gatukostnaderna i projektet. Fakturering kommer inte att ske förrän översynen är klar. Ett nytt brev kommer att skickas ut till alla berörda fastighetsägare innan debitering.
Arbetet med att bygga ut kommunalt vatten och avlopp, vägar, trottoarer och lekplats är nu färdigt. Slutbesiktning av arbetena godkändes den 12 juli. Fakturering av gatukostnaderna kommer att ske när översynen av gatukostnadsutredningen är klar.
Nu är hela området utbyggt och fastigheterna kan anslutas till det kommunala vatten- och avloppssystemet.
Anslutningsprocessen till kommunalt vatten- och avlopp har påbörjats.
Så ansluter du fastigheten till kommunalt VA
Vid fastighetsspecifika frågor skicka e-post till: anslutning@nvoa.se
När kommunen tar över driften av vägarna i ett område ska fastighetsägarna betala gatukostnadsersättning. Kostnaderna ska fördelas skäligt och rättvist mellan berörda fastigheter. Efter godkänd slutbesiktning av utbyggnad av all allmän plats, vilket beräknas ske sommaren 2024, faktureras gatukostnaderna. Här kan du läsa mer om hur gatukostnadsutredningen går till och vad som ingår i gatukostnaderna.
Indexuppräkning
Den uppskattade totalkostnaden vid tidpunkten för granskningen av gatukostnadsutredningen ska gälla som tak, för själva anläggningskostnaden, när kommunen fakturerar fastighetsägarna. Takkostnaden justeras dock för kostnadsförändringar över tid (indexjustering) mellan tidpunkt för gatukostnadsutredningens granskning till tecknat entreprenadkontrakt. Indexjusteringen på gatukostnaderna som ska faktureras från och med februari 2017 (vid granskning av gatukostnadsutredningen) till och med tilldelningsbeslutet i april 2022 är ca 46%.
Detaljplanen för Bågvägen och Åbroddsvägen vann laga kraft den 25 februari 2019. Det innebär att detaljplanen direkt började gälla för de delar som utgör allmän plats (lokalgator, anlagd park och naturområde).
För kvartersmark (mark med användningen bostäder, elnätsstation, återvinningsstation och skola/förskola) gäller förskjuten genomförandetid i tre år. Det betyder att genomförandetiden för kvartersmark började gälla den 25 februari 2022.
Du kan läsa antagandehandlingarna för detaljplanen och gatukostnadsutredningen under STATUS OCH HANDLINGAR. Illustrationsplanen visar hur området kan komma att se ut vid full utbyggnad. Observera att illustrationsplanen inte är juridiskt bindande.
Läs mer om Nacka kommuns riktlinjer för uttag av
gatukostnadsersättning under länken för stadsutvecklingens ekonomi.
Vägföreningen för Bågvägen-Åbroddsvägen har begärt att planläggningen ska ske med kommunalt huvudmannaskap för allmän plats. Det innebär att kommunen bygger ut vatten- och avloppsnätet, rustar upp vägarna samt tar över drift och underhåll av vägar och allmän platsmark.
Kommunstyrelsen antog start-pm för projektet den 24 oktober 2011. Under november 2012 bjöd kommunen in till kvartersdialoger vid sex tillfällen för att inhämta information från de boende och informera om hur arbetet med detaljplanen går till. Fastighetsägarna längs med Bågvägen, Åbroddsvägen och Rudsjökroken var kallade.
Under våren 2013 påbörjades arbetet med detaljplanen. Ett förslag till
detaljplan och gatukostnadsutredning togs fram. Under samrådsperioden som varade den 16 september-17 oktober 2014 hade myndigheter, remissinstanser och boende i närområdet möjlighet att lämna sina synpunkter på planförslaget och gatukostnadsutredningen. Ett bearbetat förslag ställdes ut för granskning under perioden 11 april-31 maj 2017 och en ny möjlighet gavs att lämna synpunkter.
Gatukostnadsutredningen antogs i november 2017 och detaljplanen antogs i december 2017. Detaljplanen vann laga kraft den 25 februari 2019. Utbyggnaden påbörjas tidigast under 2021.
Du kan zooma och panorera i kartan.
Sidan uppdaterades: