För att komma in i mötet behöver du en inbjudningslänk. Den är inte personlig och går bra att kopiera och dela. Länkar till samrådsmöten publiceras alltid på webbsidan för respektive projekt.
Klicka på länkarna nedan för att läsa mer.
För att delta via en dator behövs inga förberedelser, utan du kan starta mötet genom att klicka på länken med inbjudan.
Om du redan har Teams-appen installerad i din dator kommer du direkt till mötet.
Om du inte har Teams-appen installerad kommer du till en webbsida där du kan välja mellan två alternativ: Ladda ner Teams eller Titta på webben i stället
Välj Titta på webben i stället och du kommer direkt till mötet.
När du har kommit in i mötet syns på den högra delen av din datorskärm en ljus ruta med rubriken Frågor och svar om livehändelser. Här kan du se de frågor som har kommit in, både dina egna och de andra deltagarnas (med viss fördröjning).
För att skriva in en fråga, klicka på den blå rutan nere till höger med texten Ställ en fråga
Om du vill skriver du ditt namn i fältet Ditt namn (valfritt) Det du skriver här kommer att synas för de övriga deltagarna i mötet när du ställer frågor.
Under strecket, i fältet Ställ en fråga skriver du vad du vill fråga om. Tryck Enter eller klicka på den lilla pilen nere till höger för att skicka in frågan.
I nederkanten av skärmen finns fler kontroller som syns när du rör på muspekaren. Genom att klicka på den vita linjen i nederkant av bilden kan du hoppa tillbaka i utsändningen. Du kan pausa och återuppta utsändningen genom att klicka på paussymbolen/pilen längst ner till vänster, och kontrollera ljudvolymen genom att klicka på högtalarsymbolen.
Förbered dig genom att ladda ner appen Teams från den tjänst där du laddar ner appar (App Store eller Google Play). Det är kostnadsfritt.
Om du öppnar appen efter att ha laddat ner den uppmanas du att logga in med ditt arbetskonto, skolkonto eller Microsoftkonto. Det kan du strunta i och stänga appen.
Gå till länken med inbjudan och klicka på den. Du får upp ett meddelande:
”Vill du öppna sidan i ”Teams”?
Välj Öppna.
Du kommer till en sida med rubriken Microsoft Teams, och orden ”Mötestid! Hur vill du ansluta?”
Välj Anslut som gäst
Det kommer upp ett meddelande: ”Teams” begär åtkomst till mikrofonen”
Välj OK
Nu står det: Skriv ditt namn och välj sedan Anslut till möte
Det spelar ingen roll vad du skriver här, det kommer inte att synas under mötet.
Klicka på Anslut till möte och du kommer till mötet.
Uppe i högra hörnet på skärmen syns två pratbubblor med ett frågetecken. Klicka där för att gå till frågeläget. Här kan du se de frågor som har kommit in, både dina egna och de andra deltagarnas (med viss fördröjning).
För att skriva in en fråga, klicka på den blå rutan nedtill på skärmen: Ask a question
Om du vill skriver du ditt namn i fältet Your name (optional). Detta är det namn som kommer att synas för de övriga deltagarna i mötet när du ställer frågor.
Under strecket, i fältet Ask a question skriver du vad du vill fråga om. Klicka på den lilla pilen nere till höger för att skicka in frågan.
Gå tillbaka till att se bilderna från mötet med pilen högst uppe till vänster på skärmen.
I nederkanten av skärmen finns fler kontroller. Genom att klicka på den dubbelriktade pilen längst ner till höger kan du pausa eller hoppa tillbaka i utsändningen. Du kan kontrollera ljudvolymen genom att klicka på högtalarsymbolen. Det finns även en funktion för undertexter, som vi för närvarande inte använder.
Sidan uppdaterades: