Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor (t.ex. trafik, buller, dagvatten).
Eftersom kommunens detaljplan för tunnelbanan behandlar samma frågor som behandlas i järnvägsplanen, kan kommunen nyttja samrådet avseende järnvägsplan för sina nya detaljplaner. Kommunen avser att upprätta nya detaljplaner som följer samma område och frågor som järnvägsplanen och därför upprättas inga separata detaljplanehandlingar i samrådsskedet. Samråd för järnvägsplanen hölls hösten 2016 och handlingar och samrådsredogörelse finns på www.nyatunnelbanan.sll.se
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter.
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige.
Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Den nya planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas.
Klicka på bilden för större version!
Det avtal om utbyggd tunnelbana till Nacka och åtaganden om bostadsbyggande som staten, landstinget och Nacka kommun träffade 2014 är en grund för projektet.
Huvudavtalet 2014-07-01 (PDF-dokument, 2,9 MB)
Överenskommelsen (PDF-dokument, 554 kB)
Syftet med detaljplaneringen i Nacka är att skapa förutsättningar för att tunnelbanan ska kunna byggas i enlighet med avtalet från 2014. Detaljplaneområdet sträcker sig från Sicklavägen vid kommungränsen till Stockholms stad fram till området mellan trafikplats Skvaltan och Skönviksvägen. Hela tunnelbanans sträckning ingår dock inte i detaljplaneområdet, eftersom de delar som idag saknar detaljplan inte planläggs där tunnelbanan går under mark.
Stockholms läns landstings Förvaltning för utbyggd tunnelbana (FUT) ansvarar för att planera, projektera och bygga tunnelbanan till Nacka. Landstinget tar därför fram en järnvägsplan. Den ska säkerställa tillgången till den mark som behövs för tunnelbanan och visa vilken mark som behöver användas tillfälligt under byggtiden.
Lagstiftningen ger möjligheter att samordna processerna för detaljplan och järnvägsplan. Detta samordnade planförfarande används i planläggningen av tunnelbanan till Nacka. Det innebär att miljökonsekvensbeskrivningen är gemensam för planerna och att detaljplanerna tillgodoräknar sig järnvägsplanens samråd, som hölls under hösten 2016.
Handlingar från samrådet och underlag till miljökonsekvensbeskrivningen finns på landstingets webbplats för ny tunnelbana:
Beslut och handlingar om Blå linje till Nacka, Södermalm och Söderort -landstingets webb
Aktuell information från Förvaltningen för utbyggd tunnelbana (Region Stockholm).
Sidan uppdaterades: