Nacka kommuns montör monterar ett smart lås på insidan av hemtjänstkundens dörr. Hemtjänstpersonalen låser och låser upp dörren med en app i sin tjänstemobil. Kunden använder sin egen nyckel som vanligt.
Nacka kommuns montör monterar ett smart portlås som gör att hemtjänstpersonalen låser och låser upp porten med en app i sin tjänstemobil.
Nacka kommun inhämtar medgivande från alla fastighetsägare, hyresvärdar och bostadsrättsföreningar. Det är dock inte aktuellt med montering av smarta lås förrän en boende beviljats hemtjänstinsatser från kommunen. När det är dags för montering av smarta lås kontaktar kommunen en ansvarig hos er. Montering sker löpande.
Nej, Nacka kommun står för kostnader för lås, montering och service både hos kunden och i fastigheten. Även återmontering och återställning bekostas av Nacka kommun. Inte heller hemtjänstkunden betalar något extra för installation och återställning.
Nej, eftersom Nacka kommun följer sekretesslagstiftningen som skyddar kundens integritet. Låset syns heller inte från utsidan, så det går inte att se på en dörr att någon har ett smart lås installerat.
Hemtjänstföretaget förvarar också fysiska nycklar som back-up till den digitala lösningen.
Installationen påverkar inte skalskyddet eller dörrens brandklassning.
Hemtjänstpersonalen låser och låser upp porten med en app i sin tjänstemobil. Personalen hämtar sina mobiltelefoner på kontoret när arbetspasset startar och lämnar tillbaka dem där när arbetspasset är slut. Endast hemtjänstföretagens tjänstemobiler kan använda appen och för att starta appen behöver personalen logga in. Personalen kan bara se information om det egna hemtjänstföretaget.
Syftet med smarta lås är att minimera hanteringen av fysiska nycklar och andra fysiska enheter och därför är det önskvärt att smarta lås monteras även där.
Hemtjänstinsatserna pågår mellan 07.00 och 22.30 och därför behövs ett smart lås om inte porten är öppen under dessa tider.
Phoniro Main Entrance drivs med el och kopplas till befintlig strömkälla i porten.
Nej, det blir inga skador på entrédörren och monteringen görs normalt så att låset inte syns.
Ja, Nacka kommun kommer att montera smarta portlås på alla portar som hemtjänstföretagen behöver använda.
Inför montering av Phoniros lås så står låssmeden som Nacka kommun anlitar till förfogande för dialog med er och den som har monterat er inpasseringslöning. Portlåsen använder samma strömkälla som det befintliga systemet. Pnoniro ME drar mycket lite ström.
Vid korrekt installation av Phoniros portlås är risken mycket liten att portarnas normala funktionalitet påverkas.
I normalfallet monteras portlåsen från Phoniro, om inte låssmeden gör en annan bedömning.
Ni kan skicka in ert medgivande via vårt digitala formulär. Klicka här för medgivande av portlås.
Ett medgivande från den enskilda kunden krävs alltid för att installera ett smart portlås.
Skicka in en felanmälan via vårt digitala formulär. Klicka är för att felanmäla portlåset.
Innan du felanmäler behöver du:
- kontrollera att strömbrytare till det digitala portlåset är igång
- provat att dra eller trycka på portdörren i samband med upplåsning
Nacka kommun monterar kostnadsfritt bort låset på kundens dörr och sätter tillbaka det ursprungliga låset.
Normalt kommer portlåset sitta kvar. Det kopplas bort från hemtjänstföretaget och aktiveras igen om en ny kund i fastigheten beviljas hemtjänst.
De som bor i fastigheten påverkas inte av installationen. Befintligt låssystem eller nycklar används precis som tidigare.
Enligt GDPR ska denna typ av uppgifter hanteras med stor försiktighet. Det går inte att få ut informationen om det inte finns särskilda skäl, t.ex. polisanmälan. Samma princip gäller alla inpasseringssystem.
Har du frågor till oss om nyckelfri hemtjänst – ring via kommunens växel, 08-718 80 00, eller mejla kos@nacka.se
Sidan uppdaterades: