Hoppa till innehåll

Driftmeddelande: E-tjänster för stadsbyggnad otillgängliga

Läs mer...

Socialtjänstens kvalitetsarbete

Vi arbetar aktivt med kvalitetsutveckling

  • Vi definierar vad som är kvalitet
  • Vi följer upp kvaliteten
  • Vi identifierar utvecklingsområden att arbeta vidare med

Socialtjänsten i Nacka är en myndighetsorganisation som finansierar sociala insatser. Insatserna utförs av både kommunala och privata utförare.

Kvalitetsarbetet har två delar:

  • God kvalitet i socialtjänstens handläggning.
  • Följa upp och kontrollera kvaliteten i utförarnas insatser.

God kvalitet inom socialtjänstens verksamhet innebär bland annat:

  • Rättssäkerhet
  • Ett gott bemötande
  • Delaktighet för berörda
  • Att socialtjänstens insatser ges i enlighet med mål och bestämmelser i de styrande lagarna

För att få kunskap och kunna bedöma kvalitet och resultat av verksamheten utvecklar socialtjänsten sina metoder för uppföljning och utvärdering.

Socialstyrelsen har gett ut föreskrifter och allmänna råd om kvalitet inom Socialtjänsten. "Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete", SOSFS 2011:9. Kvaliteten ska utvecklas och säkras kontinuerligt och långsiktigt.

Brukarundersökningar

Brukarundersökningen ska ge en övergripande bild av kundernas upplevelse av kvaliteten i de olika insatserna, myndighetens tillgänglighet och bemötande samt identifiera områden där insatserna kan utvecklas ytterligare.

Barn- och familjeenheten och omsorgsenheten i Nacka genomför årligen den nationella brukarundersökning som utvecklats och samordnas av Sveriges kommuner och regioner (SKR).

Brukarundersökning 2024 - resultat

Enheterna deltar i två undersökningar:

  • IFO-undersökningen
  • Undersökning för placerade barn

Efter att svaren från undersökningarna kommit till myndigheten, så påbörjas ett arbete med att analysera resultatet. Utifrån detta tas det fram åtgärder både för att bibehålla de goda resultaten och för att förbättra verksamheten inom områden med något lägre resultat.

IFO-undersökningen

Syftet med IFO-undersökningen är att ta reda på hur kunderna upplever kontakten med socialtjänsten. Undersökningen är en besöksundersökning och erbjuds till alla kunder som besöker socialtjänsten under undersökningsperioden.

Resultat i årets IFO-undersökning:

  • Kunderna i Nacka upplever kontakten med socialtjänsten övervägande positivt: 89 procent är nöjda med stödet de får av socialtjänsten.
  • Vårdnadshavare i Nacka kommun har likvärda resultat som övriga riket. En hög andel av vårdnadshavarna upplever att de får tydlig information från myndigheten samt att socialsekreteraren visar förståelse för familjens situation.
  • Ungdomarna är överlag mindre nöjda än riket i övrigt. En hög andel anser att de har inflytande över vilket stöd eller hjälp de kan få.
  • Bland de kunder som har kontakt med missbruksgruppen är 100 procent positiva till det sammantagna stöd de får. En hög andel anser att socialsekreteraren visar förståelse för deras situation och ger tydlig information.

Undersökning för placerade barn

Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur barnen upplever sitt boende och vad de tycker om det stöd som de får där. Samtliga ungdomar mellan 13 och 20 år placerade i stödboende, familjehem eller HVB har erbjudits att svara på undersökningen.

Resultat i årets undersökning:

  • Bland familjehemsplacerade ungdomar uppger 76 procent att de trivs mycket bra eller ganska bra i sitt familjehem.
  • 88 procent uppger att de får det stöd de behöver för att må bra.
  • Bland ungdomar som är placerade i stödboende uppger 100 procent att de trivs mycket eller ganska bra.

Sidan uppdaterades: