Socialtjänsten i Nacka är en myndighetsorganisation som finansierar sociala insatser. Insatserna utförs av både kommunala och privata utförare.
För att få kunskap och kunna bedöma kvalitet och resultat av verksamheten utvecklar socialtjänsten sina metoder för uppföljning och utvärdering.
Socialstyrelsen har gett ut föreskrifter och allmänna råd om kvalitet inom Socialtjänsten. "Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete", SOSFS 2011:9. Kvaliteten ska utvecklas och säkras kontinuerligt och långsiktigt.
Brukarundersökningen ska ge en övergripande bild av brukarnas upplevelse av kvaliteten i de olika insatserna, myndighetens tillgänglighet och bemötande samt identifiera områden där insatserna kan utvecklas ytterligare.
Barn- och familjeenheten och omsorgsenheten i Nacka genomför årligen den nationella brukarundersökning som utvecklats och samordnas av Sveriges kommuner och regioner (SKR).
Enheterna deltar i två undersökningar:
Efter svaren från undersökningarna kommit till oss, så arbetar respektive arbetsgrupp vidare med att analysera resultatet. Utifrån detta tar vi fram åtgärder både för att bibehålla de goda resultaten och för att förbättra verksamheten inom områden med något lägre resultat.
Syftet med IFO-undersökningen är att ta reda på hur kunderna upplever kontakten med socialtjänsten. Undersökningen är en besöksundersökning och erbjuds till alla kunder som besöker socialtjänsten under undersökningsperioden.
Resultat i årets IFO-undersökning:
Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur barnen upplever sitt boende och vad de tycker om det stöd som de får där. Samtliga ungdomar mellan 13 och 20 år placerade i stödboende, familjehem eller HVB har erbjudits att svara på undersökningen.
Resultat i årets undersökning:
Avseende ungdomar placerade i HVB så var det för få svaranden för att ett resultat skulle presenteras.
Sidan uppdaterades: