– Genom att digitalisera tidigare pappersberoende ärendehantering kan vi effektivisera mycket av handläggningen, möjliggöra ökad grad av självservice och över tid även korta väntetiden för ställföreträdare och huvudmän, förklarar överförmyndarenhetens chef Ann-Charlotte Oetterli, och fortsätter:
– Administrativ tid som frigörs för våra medarbetare kan i stället läggas på mer värdeskapande uppgifter och kvalitetshöjande aktiviteter, som till exempel rekrytering av gode män men även fortutbildningar, föreläsningar och möjligheter för gode män att nätverka med varandra i en annars ganska ensam roll.
Alla överförmyndarfrågor i Nacka, Värmdö och Vaxholms kommuner hanteras av Nackas överförmyndarenhet, vilket innebär att de nio medarbetarna i Nacka dagligen jobbar med en stor mängd information. Antalet aktiva akter är omkring 1 500 stycken och dessa finns åtkomliga i ett pappersarkiv. Årligen hanteras över 5 000 ärenden där årsräkning, arvodering och uttagstillstånd är flest till antalet.
Överförmyndarenheten ville bli mer effektiv och lyfta verksamheten in i en ny era med moderna och digitala arbetssätt. Därför togs en digitaliseringsplan fram under hösten 2022, där särskilt fokus sattes på det gemensamma förändringsarbetet med tydliga prioriteringar, mätbara mål och uppföljning av nyttorealisering.
När utvecklingsarbetet är helt genomfört kommer Nackas överförmyndarverksamhet vara en verksamhet som ligger i framkant jämfört med andra överförmyndarverksamheter i landet – ett faktum som så klart kommer att bidra till ökad trivsel och stolthet bland medarbetarna.
Handläggarna på överförmyndarenheten i Nacka har varit i allra högsta grad delaktiga i enhetens utvecklingsresa, som givit mer utrymme för medarbetarna att ägna sig åt kärnverksamheten – att hjälpa de som enheten finns till för.
– Jobbet har blivit roligare, säger handläggarna Anette Malmkvist och Sandra Knoll och förklarar:
– Vi ser ju fördelarna med digitaliseringen, så då blir det enklare att genomföra förändringarna, när vi ser att det leder till att vi kan fokusera ännu mer på det som är viktigt.
– Alla vi som jobbar här har huvudmannen i fokus – det är därför man jobbar här, för att göra skillnad för personen, berättar de och Anette Malmkvist lyfter fler fördelar med digitala ärenden jämfört med vanlig post:
– Det får många positiva effekter för oss som jobbar med sekretess, att det digitala systemet är säkert, viktiga brev försvinner inte i posten och vi slipper frankering och minskar miljöbelastningen.
En person som har god man eller förvaltare.
En person som utses av tingsrätt att utföra ett uppdrag för en person som av olika skäl inte själv kan bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person.
En person som utses av tingsrätt att utföra ett uppdrag för en person som av olika skäl inte själv kan bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person. Till skillnad från en god man, så är en förvaltare inte beroende av huvudmannens samtycke.
En god man eller förvaltare fungerar som ditt ombud och kan till exempel hjälpa till att betala räkningar, ta kontakt med myndigheter eller ansöka om olika bidrag.
Klicka här för att läsa om gode män och förvaltare i Nacka kommun här.
Vill du läsa mer om gode mannens roll?
Klicka här för att läsa information från Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare.
På överförmyndarenheten i Nacka arbetar enhetschef Anna-Charlotte Oetterli med bland andra handläggarna Anette Malmkvist och Sandra Knoll.
Sidan uppdaterades: