I Jämföraren presenteras aktuell information inför kundens val – och nu har Jämföraren blivit ännu enklare att använda.
I Nacka finns både privata och kommunala aktörer inom arbetsmarknadsinsatser, förskola och skola, kommunal vuxenutbildning, kultur och social omsorg. Syftet med kundvalet är att ge kommuninvånarna direkt inflytande över den service som de har rätt till. Kommunen sätter mål och ramar för verksamheten och står för kostnaden medan verksamheterna själva lägger upp sitt arbete.
I kundvalet får nackaborna direkt inflytande över den service som de har rätt till. Hur tjänsterna utformas bestäms av anordnarna i dialog med de kunder som använder tjänsterna. Kunden – alltså den som brukar tjänsten – sätts i centrum. Det finns idag över 20 olika kundval i Nacka kommun. Alla kundval presenteras i Jämföraren där kunden kan se och jämföra de olika anordnarna.
Den nya Jämföraren fungerar utmärkt i mobilen. Den har en modern kartfunktion där kunden kan hitta anordnare i sitt närområde.
– Vi har utvecklat nya Jämföraren tillsammans med kommunens kunder. Vi har haft särskilt fokus på kunder med kognitiva svårigheter så att alla nackabor ska ha möjligheten att göra så välgrundade val som möjligt, berättar Åse Linnerbäck som är biträdande social- och äldredirektör i Nacka.
Sidan uppdaterades: