Hoppa till innehåll

E-tjänst Provisum ställföreträdare

Provisum ställföreträdare E-tjänst

Provisum ställföreträdare

Nu finns det möjlighet till att kommunicera med oss helt digitalt. E-tjänsten riktar sig till dig som är ställföreträdare eller förmyndare och som har ärenden hos oss. Detta innebär att du kan både få och skicka handlingar i dina ärenden, men även komplettera digitalt i Provisum ställföreträdare.

Via e-tjänsten kan du:

  • Lämna in årsräkningar, sluträkningar och förteckningar digitalt.
  • Ansöka om uttagstillstånd, fastighetsförsäljning och samtycke till arvskifte.
  • Komplettera och kommunicera digitalt snabbt, enkelt och säkert.
    Det räcker med endast e-legitimation så som BankID eller Freja e-ID för att kunna logga in och se alla dina ärenden.
    Observera att första gången du loggar in så behöver du ange hur du vill få notifieringar från överförmyndarnämnden (antingen per e-post eller per sms). Du kan alltid ändra dessa inställningar i efterhand om du så önskar det.

Utbildningsfilmer – E-tjänsten Provisum ställföreträdare

Support för e-tjänsten Provisum ställföreträdare

Supportens tillgänglighet

Januari och februari:
måndag-fredag klockan 8.00-19.00
lördag-söndag klockan 13.00-15.00.

Mars till december:
måndag- fredag klockan 12.00-17.00

Kontaktuppgifter

E-post: stf@provisum.se

Telefon: 072-202 92 33 

Vad supporten hjälper till med

  • Tekniska frågor: Hur man loggar in, hantering av olika funktioner, eller varför något inte fungerar som förväntat.
  • Grundläggande redovisning: Hur man registrerar inkomster, utgifter, samt hur konton blir likvida och icke likvida medel.
  • Registrering: Hur man lägger in inkomster, utgifter och tillgångar korrekt.
  • Bifoga filer: Förklaring av hur man laddar upp och hanterar bilagor i Provisum.
  • Allmänna användarfrågor om systemet.

Vad supporten inte gör

  • Ändrar uppgifter i Provisum.
  • Ger råd eller stöd i enskilda ärenden.
  • Letar aktivt efter felregistreringar/differenser.

Vanliga frågor och svar

I Provisum e-tjänst finns FAQ för de vanligaste frågorna och en användamanual som ger svar på de flesta frågor. Här nedan finns information om aktuella problem och lösningar i Provisum.
  • Om det uppstår en differens i din årsredovisning behöver du gå in under menyn sammanställning och klicka på pennan för att redigera det disponibla kontot, klicka därefter på spara så räknas transaktionerna om och differensen försvinner. Det är dock fortfarande viktigt att dubbelkolla så ingående och utgående värde stämmer överens med uppgifterna från banken på samtliga konton innan du skickar in din redovisning.

Sidan uppdaterades: