Södra länken är en av de viktigaste länkarna i Stockholms trafiksystem och används av cirka 155 000 fordon varje dag. Eftersom tunneln saknar ett sprinklersystem tillåts inte stillastående köer av säkerhetsskäl. När köbildning riskerar att uppstå stängs ofta Sicklatunneln först, vilket skapar stora problem både för trafiken in mot tunneln och på det omgivande vägnätet.
Under 2024 har antalet stängningar varit betydligt högre än jämfört med samma period förra året, och de ständiga stängningarna, som i år har ökat drastiskt, bidrar till stora samhällsekonomiska kostnader och sårbarhet i trafiksystemet.
Stängningarna innebär nämligen även en avsevärd belastning i det omgivande vägnätet, vilket innebär att negativa konsekvenser av Södra länkens stängningar sprids över hela Stockholm och även drabbar bussars framkomlighet under rusningstid.
Diskussionerna mellan Nacka kommun och Trafikverket har resulterat i flera förslag för att möta problemen:
Poa Hellqvist, trafik- och fastighetsdirektör i Nacka kommun, kommenterar:
– Nacka kommun har arbetat intensivt med att försöka minska stängningarna i Södra länken och nu har vi kommit framåt i arbetet tillsammans med Trafikverket. Välfungerande brandbekämpningssystem såsom sprinkler och en mobil brandstyrka är avgörande för att minska stängningarna i Södra länken samtidigt som säkerhetskraven efterlevs.
Trafikverkets regiondirektör Helena Sundberg håller med om behovet av åtgärder och har meddelat att Trafikverket arbetar aktivt med att få med sprinklersystemet som en prioriterad åtgärd i den kommande nationella infrastrukturplanen. Trafikverket har beräknat kostnaden till cirka 400 miljoner kronor, men bedömer att samhällsnyttan i restidsvinster är dubbelt så stor. Beslut om finansiering kan dock dröja till 2026, och implementeringen kan ta flera år.
I väntan på sprinklersystemet har Trafikverket även tittat på en ”mobil släckstyrka” som kan bemanna i Södra länken. Lösningen skulle innebära en specialutrustad brandbil samt personal med brandsläckningskompetens som med kort inställelsetid kan säkerställa tunnels brandsäkerhet och därmed undvika stängningarna och minska köerna i det korta perspektivet.
Lyssna på Trafikverkets regiondirektör Helena Sundberg i P4 Stockholm
Under tiden har Trafikverket påbörjat flera mindre förbättringar:
På längre sikt behövs även en robustare lösning för Stockholms trafiksystem, där Östlig förbindelse – en del av den planerade ringleden runt Stockholm – spelar en avgörande roll. Att Södra länken kopplas ihop med Östlig förbindelse är avgörande för tillgängligheten i hela Ostsektorn och minskar sårbarheten i hela transportsystemet.
Peter Zethraeus, ordförande i Natur- och trafiknämnden i Nacka, betonar vikten av detta arbete:
– Östlig förbindelse är en nyckel för att skapa ett robust och pålitligt trafiksystem i Stockholm. Den skulle avlasta Södra länken och säkerställa bättre framkomlighet för både Nackabor och resten av regionen. Vi fortsätter arbeta för att dessa långsiktiga lösningar prioriteras på nationell nivå.
Nacka kommun fortsätter att driva frågan om Södra länken på nationell nivå. Som en tillväxtmotor i regionen, med starkt näringsliv och hög kompetens hos invånarna, är det avgörande för Nacka att ha en fungerande infrastruktur för att behålla sin attraktivitet som kommun.
Samverkan mellan Nacka kommun och Trafikverket fortsätter med målet att minska stängningarna i Södra länken och skapa ett mer pålitligt och framkomligt trafiksystem.
Sidan uppdaterades: