Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

Februari

Hallå där Janne Wennesjö, kommunvägledare!

I ett antal inlägg lyfter Nacka kommun upp medarbetare som varje dag kämpar för att kommunens verksamheter ska fungera under pandemin. Idag har vi pratat med Janne Wennesjö, som är kommunvägledare och en av de som möter Nackaborna i receptionen för att vägleda dem genom kommunens tjänster på internet, ta emot synpunkter, göra felanmälningar, svara på frågor inom till exempel utbildning och skola, ekonomiskt stöd, trafik och utemiljö, och det sociala området.

Du och dina kollegor är kommunens ansikte utåt och ni behöver kunna svara på massor med olika frågor. Vilka är de vanligaste frågorna?

Vi hjälper till med allt, de kan fråga om precis vad som helst. Någon har fått posten fel, och då får vi hjälpa medborgaren till rätta. En del ärenden är inte kopplade till kommunens verksamheter och då får vi hänvisa medborgaren vidare till andra myndigheter som Migrationsverket, Försäkringskassan eller Polisen. Men de flesta hjälper vi på plats med ärenden som rör kommunens verksamheter. I receptionen handlar det mycket om ekonomiskt bistånd och ansökningar, till exempel till vuxenutbildning, förskola och nu har vi det pågående skolvalet som en del vill ha hjälp med.

Det har varit en speciell period nu med pandemin. Vad är skillnaden mot hur det var innan pandemin?

Först och främst så har det blivit färre besökare. För kunna jobba smittsäkert har vi har satt upp skyddsglas, och vi använder två datorskärmar (en hos oss som speglas på kundens sida) när vi visar information för besökarna. Dessutom har vi munskydd och visir om det behövs. Jag tycker att det har fungerat bra, och det känns tryggare att ha ett visst avstånd.

Hur har pandemin påverkat er verksamhet?

Det är klart att det är några som sjuka, men vi gör om i schemaläggningen och löser det mesta allteftersom. Vi som arbetar i receptionen har blivit mer sammansvetsade och det har blivit en bra sammanhållning tycker jag.

Pandemin till trots är det mest andra frågor vi får. En ganska vanlig fråga har dock varit om när Nacka kommun ska börja vaccinera och var man kan vaccinera sig, och det är ju inte en fråga för oss utan för Region Stockholm så då får vi hänvisa vidare.

Fram till nästa vecka så finns ju en restriktion som säger att alla som kan jobba hemma, ska jobba hemma. Men du behöver ju vara på plats varje dag. Hur ser du på det?

För min del känns det bra, det är skönt att träffa folk. Jag trivs med att komma in till jobbet och se andra ansikten och kunna prata med någon ansikte mot ansikte.

Hur gör ni för att koll på allt som ni behöver veta för att ge en bra service?

Vi litar på att vi blir informerade från kommunens olika verksamheter när det händer saker som påverkar medborgarna. Är det något på gång så behöver vi ha den informationen. Går någon enhet ut med en annons i Nacka Värmdöposten med kommunens telefonnummer, ja då behöver vi få information om det. Har vi inte koll på det är det svårt att ge en bra service.

Vad är det bästa med att jobba i receptionen?

Det är att få träffa människor. Det spelar ingen roll om arbetet är i telefonin eller receptionen, det handlar om att få kontakt med medborgare som vill veta någonting. Det är en boost att känna att det är en medborgare som har fått svar på sin fråga. Häromdagen var det ett äldre par som ville veta mer om Nya gatan här i Centrala Nacka. Då kunde jag plocka fram en del information via nätet och visa på de olika byggherrarna i området, visa hur det är tänkt och länka vidare till mer information om boende i området. Att kunna hjälpa till och se att de blir glada får mig att bli glad.

Något annat som är kul är när medborgare ringer för att de är tacksamma för saker som kommunen har gjort. Bra saker som snöröjning, sandning och att ta bort nedfallna träd.

Vad är det svåraste?

Det är frustrerande när medborgare efterfrågar information som vi inte har, men då tar jag kontaktuppgifter och ber att få återkomma. Ibland kan det vara frågor som kommunen inte råder över, och då får vi hänvisa vidare.

Vilka egenskaper behöver man ha för att vara en riktigt bra kommunvägledare?

Nyfiken, intresserad och lyhörd.

Sidan uppdaterades: