I pandemins spår har lärande med hjälp av utbildningsteknologiska tjänster (edtech) ökat markant, men kunskapen om tjänsternas effekter på lärandet är för låg. Av den anledningen knyter Swedish Edtest till sig brittiska forskare från forskningsinitiativet Educate för att samarbeta i ett pilotprogram för att öka kvaliteten i utvecklingen av digitala läromedel.
– Idag går den digitala utvecklingen snabbt, så snabbt att forskningen ibland inte hänger med. Vi behöver bli bättre på att hitta sätt att involvera forskningen för att öka kvaliteten i utbudet av digitala läromedel. Det här är ett sätt för Nacka kommun att ta ansvar för kvalitet i lärandet. På sikt handlar det om att svenska barn, elever och studenter ska ha tillgång till bättre digitala produkter och tjänster i sitt lärande. Genom att delta i pilotprogrammet får bolagen med sig en konkret plan hur de ska fortsätta att arbeta med forskning, säger Hanna Elving, huvudprojektledare för Swedish Edtest.
Educate grundades på University College of London och liksom hos Swedish edtest arbetar forskare på Educate tillsammans med edtechföretag, som får en metod att på ett vetenskapligt förhållningssätt utveckla sina produkter och tjänster.
Det Vinnovastödda projektet Swedish Edtest har till uppgift testa, utveckla och utvärdera digital teknologi för lärande tillsammans med entreprenörer, lärare och studenter. Hittills har
200 lärare och 50 edtechbolag mötts i undervisningssituationer för att tillsammans förstå hur digitala lärresurser kan designas för att matcha verkliga behov. Länk till mer information om Swedish Edtest här.
Sidan uppdaterades: