- Nu kan tunnelbanans framväxt fortsätta att drivas med fokuserad kraft. Det här är den enskilt största klimatinvesteringen vi gör - tunnelbanan ger goda förutsättningar att skapa klimatsmarta och gröna stadsdelar i Nacka samtidigt som den också bidrar starkt till vår tillväxt, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka.
En genomarbetning av kostnaderna för utbyggnaden har visat att tunnelbanan väntas bli 9,3 miljarder kronor dyrare än beräknat. Enligt överenskommelsen mellan parterna ska statens andel av fördyringen vara fyra miljarder kronor som finansieras genom framtida intäkter från trängselskatten. Regionens andel blir 3 miljarder kronor. För Nackas del handlar det om en ökning av medfinansieringen med 389 miljoner kronor.
Tunnelbana till Nacka 2030
Tunnelbanan till Nacka planeras nu vara klar 2030. Tidplanen för Nackas bostadsåtagande justeras så att av de 13 500 bostäder som Nacka kommun ska bygga, ska 11 300 vara klara till 2035 och ytterligare 2 200 bostäder till 2040.
- Vägen till en färdig tunnelbana är lång och ibland krävs förhandlingar för att nå hela vägen fram till mål. Det här innebär samtidigt ett lugnare byggtempo i Nacka, i takt med medborgare och miljö, säger Mats Gerdau.
En grön framtidssatsning
Tunnelbanans utbyggnad är en framtidssatsning som kommer att ge både nya och gamla Nackabor möjligheter till en mer hållbar vardag, med fler valmöjligheter och större utbud.
Med tunnelbanan blir det lättare att mötas och resa både i och utanför Nacka.
Överenskommelsen gäller under förutsättning att den godkänns av regeringen, och fastställs av beslutande församlingar i Region Stockholm, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.
Tre nya stationer i Nacka
Det var vid 2013 års Stockholmsförhandling som ett avtal slöts mellan parterna att bygga ut tunnelbanan. Region Stockholm ansvarar för tunnelbanans utbyggnad i nära samarbete med kommunerna som står för det detaljplanearbete som behövs, både för nya bostadsområden och för miljöerna runt de nya tunnelbaneuppgångarna. Nacka kommun bidrar till finansieringen och är med och samordnar projektet. Tunnelbanans utbyggnad betyder att Nacka får tre nya stationer; Sickla, Järla och slutstationen Nacka vid Nacka Forum.
Sidan uppdaterades: