Hoppa till innehåll

Samlastning bygger på att leverantörer levererar varor till ett logistikcenter som lastar om varorna. De levereras exempelvis en gång i veckan till de olika verksamheterna i kommunen.

Fördelarna med samlastning är många. Transporterna anpassas till kommunens behov. Nacka kommun kan genom detta ställa tuffare krav på bland annat fordon och körsätt. Trafiksäkerheten ökar runt förskolor och skolor genom färre transporter.

Genom samlastning kan alla företag delta i kommunens upphandlingar på lika villkor oavsett företagets storlek.

Nackas samlastning sker i samarbete med upphandling Södertörn, de har bland annat den centrala förvaltningsorganisationen för samlastningsavtalet.

Upphandlad leverantör är sedan 2020-01-01 Widrikssons åkeri AB. Se kommunens avtal i sin helhet.

Leveransdag tisdag och orderstopp torsdag:
För leverans på tisdag är orderstopp torsdag kl 13:00 veckan innan. Gäller samtliga leverantörer förutom Läromedia som behöver 14 dagar på sig innan leverans.

imagexp3ud.png

Aktuella anslutna leverantörer:
Lyreco
LäroMedia
LekoLar
ABA Skol
Procurator
Martin & Servera
OneMed

(leverantörer som ej är anslutna till samordnad varudistribution levererar genom sina egna kanaler. Kontaktuppgifter till leverantörer).


Kontaktuppgifter

Behöver du kontakta Widriksson har de en dedikerad mejldress och telefonnummer till personer med kunskap om försenad leveranser eller saknad gods. sodertorn@widrik.se eller 08 – 588 929 05.

För övriga fel/synpunkter/masterdata kontakta Joakim Wästerberg, transport avtalsansvarig i Nacka kommun.


Retur & reklamation

Rutin - retur och reklamation (PDF-dokument, 230 kB)

Ärendeguide, processkarta & ordlista

Centrala förvaltningsorganisationen för samordnad varudistribution har tillsammans med samordnarna i olika kommuner tagit fram en ärendeguide, processkarta för avvikelser och en ordlista för samordnad varudistribution.
Syftet med det är att guida enheterna rätt i de fall avvikelser uppstår. Ärendeguidens målgrupp är kommunernas enheter som får leverans av varor med transportören Widriksson Logistik AB.

Guiden är uppbyggd som en enkät där man svarar på frågor för att sedan slussas fram till alternativ lösning.
Klicka på ärendeguide knappen eller skanna av QR-koden i mobilen för att starta guiden.

Ärendeguide_knapp
Ärendeguide qr-kod

Avvikelsehantering samlastning.pdf (processkarta)
Ordlista och begrepp

Lista på försenad leverans

Vi får in en lista som vi publicerar här ifall något kolli har blivit försenad och inte kan levereras enligt planering! Listan uppdateras kontinuerligt vart efter vi mottager den.
2025-04-29 Ej ankommet Tyresö, Nykvarn, Nacka.xlsx

Spåra din order

Du kan spåra din order genom Widrikssons Track & trace funktion. När leverantören har lämnat sitt gods hos dem.

image7plv.png

  • OBS! HIttas inget resultat vid sökningen så innebär det att din leverans inte är registrerat hos Widriksson än och är inte aktuellt för utkörning!
  1. Ange ordernummer (från UBW inköp, ex. 3100002)
  2. Tryck ”SÖK”
  3. Information om aktuell order visas då:
  • Tidpunkt då transportorder skapades (samma dag som godset lämnade varuleverantör)
  • Tidpunkt för ankomstregistrering hos Widrikssons
  • Tidpunkt för lastning
  • Tidpunkt för leverans
  • Kvittens (mottagaren)
  • Länk till kartbild där kvittens noterades

Sidan uppdaterades: