På Nacka.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder nödvändiga kakor. Läs mer om kakor
Vill du göra inställningar och acceptera delar av kakorna?
Hantera kakor
Nacka kommuns upphandlingar styrs i första hand av lagen om offentlig upphandling. Reglerna för offentlig upphandling bygger på EU-direktiv och är till stor del likadana inom hela EU.
Grundprinciperna för offentlig upphandling bygger på objektivitet, likabehandling, erkännande, proportionalitet, konkurrens och öppenhet. Utöver lagen om offentlig upphandling följer vi antagna regler och riktlinjer för kommunen, till exempel vid direktupphandlingar.
För att läsa mer om upphandlingslagarna, gå till konkurrensverkets hemsida eller Upphandlingsmyndighetens hemsida.
Syftet med Nackas inköpspolicy är att säkra en god ekonomisk hushållning, få maximalt värde för skattepengarna och uppnå kommunala mål. Läs mer om Nackas inköpspolicy.
Nacka kommuns inköpsprocess ska tillämpas för alla inköp kommunen gör. Inköpsprocessen innebär att kommunen försäkrar sig om att företagen följer lagar och regler och betalar sina skatter. Processen säkerställer också effektiva och goda affärer som ger maximalt värde för skattepengarna. Läs mer om Nackas inköpsprocess.
Sidan uppdaterades: