Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
Serveringstillstånd

Serveringstillstånd - ändringar

Du som har serveringstillstånd kan behöva göra en ansökan eller anmälan för att komplettera eller ändra något.
  1. Ansök eller anmäl med våra e-tjänster

    För att göra det enkelt för dig så har vi utvecklat e-tjänster, så att du kan uträtta dina ärenden när du själv har tid.

    För att få tillgång till alla funktioner i e-tjänsten behöver du bli webbkund.
    I e-tjänsten kan du ansöka och anmäla följande:

    • Ansöka och ändra i ditt serveringstillstånd
    • Anmäla serveringsansvarig personal
      Under hela serveringstiden måste det finnas en person över 20 år på plats som är ansvarig för serveringen och denna person ska också vara anmäld till kommunen. Det kan vara du som tillståndshavare eller en person som du har utsett. Anmälan är kostnadsfri.
    • Anmälan om cateringlokal
      Om du har ett cateringtillstånd behöver du anmäla vilken lokal ni ska vara i.
    • Göra ändringar i befintligt tillstånd
      Ändringar i befintliga tillstånd ska anmälas till kommunen. Det gäller även tillfälliga ändringar. Avgift varierar samt vissa enklare ändringar är avgiftsfria.
    • Anmäla att serveringstillståndet ska upphöra
      När du säljer företaget eller av andra skäl tänker sluta använda ditt serveringstillstånd behöver du anmäla det. Anmälan är kostnadsfri.
    • Ändra kontaktuppgifter eller förändringar i bolaget
    • Anmäla kryddning av egen snaps
    • Anmäla provsmakning av alkohol
    Bli webbkund här och hitta våra e-tjänster
  2. Vad händer sedan?

    En handläggare på miljöenheten tar emot din ansökan/anmälan. Vi arbetar med förenklad delgivning. Du kommer att få information om det samt en bekräftelse på att vi tagit emot din ansökan senast en vecka efter att ansökan kommit in.

    En utredning startar och remisser skickas, beroende på vilken slags ansökan/anmälan det gäller, till Polismyndigheten, Skatteverket och miljötillsynsenheten (buller). Beslut fattas av socialnämnden i Nacka. Det brukar ta två till fyra veckor från att din ansökan är komplett.

    Du får en faktura på den avgift Nacka kommun tar ut för dessa ansökningar. Avgifternas storlek finns på sidan där du ansöker.

Sidan uppdaterades: