Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Avgifter för serveringstillstånd

Kommunen tar ut avgifter för sitt arbete i samband med ansökan om serveringstillstånd. Verksamheter som har stadigvarande serveringstillstånd betalar också en tillsynsavgift. Den fasta tillsynsavgiften sänks till hälften vid skötsamhet av hela verksamheten.

Avgifter för tillstånd och anmälningar

Typ av tillstånd/anmälan Kostnad (kronor)
Stadigvarande till allmänheten 13 569
Stadigvarande till slutna sällskap och cateringtillstånd 13 569
Tillfälligt till allmänheten, högst tre dagar 3 958
Tillfälligt till allmänheten, mer än tre dagar 5 088
Tillfälligt till slutna sällskap 1 131
Gemensam serveringsyta 4 523
Provsmakning vid mässa och liknande, högst tre dagar 3 958
Provsmakning vid mässa och liknande, mer än tre dagar 5 088
Tillfälligt till allmänheten för mer än tusen personer under max tre dagar 9 046
Tillfälligt till allmänheten för mer än tusen personer
under mer än tre dagar
11 307
Anmälan till kunskapsprov 1 696
Ändring av tid/yta för stadigvarande tillstånd 4 523
Ändring på grund av ny inriktning, ombyggnad etcetera 4 523
Ansökan om ägarbyte i mer än 50 % av bolaget 11 307
Ansökan om ägarbyte i högst 50 % av bolaget 4 523
Ansökan om tillfällig ändring av tid eller yta för servering 1 131

Följande anmälningar med mera är avgiftsfria:

  • Anmälan av serveringsansvarig personal
  • Anmälan av enklare ändringar i bolaget (i styrelsen, adress och liknande)
  • Anmälan om upphörande/nedläggning av verksamheten
  • Restaurangrapport
  • Anmälan av catering (om du har cateringtillstånd)
  • Anmälan av provsmakning

Avgifter för tillsyn

Tillsynstaxan består av en fast avgift på 4 523 kronor samt en rörlig avgift som beräknas utifrån vilken årlig omsättning företaget har på alkoholdrycker. För företag med öppethållande utöver normaltider är den fasta avgiften 6 784 kronor.

Den fasta tillsynsavgiften sänks till hälften vid skötsamhet av hela verksamheten.

Årsomsättning, inklusive moms Rörlig avgift, kronor
upp till 50 000 kronor 1 131
50 001-250 000 kronor 4 523
250 001-500 000 kronor 7 350
500 001-750 000 kronor 9 046
750 001-1 000 000 kronor 11 307
över 1 miljon kronor 15 830

Timtaxa kan i vissa ärenden debiteras med 1 131 kronor per timme.

Tillsynen - vad betalar du för?

Kommunens tillsyn består av två delar: yttre tillsyn och inre tillsyn.

Yttre tillsyn innebär att kommunens tillsynsinspektörer, vanligtvis två personer, besöker serveringsstället. Vid besök kontrolleras bland annat:

  • ordning
  • nykterhet
  • 18-årsgränsen
  • serveringstiderna
  • serveringsytor
  • alkoholreklam
  • att alkoholfritt finns
  • bokföring
  • meny
  • inköpt sprit
  • personalen
  • brandsäkerhet

Inspektörerna får inte vägras komma in på restaurangen/serveringsstället och övriga lokaler. De har rätt att ta del av alla papper/handlingar de vill se.

Inspektionerna dokumenteras skriftligen och skickas till bolaget. Inspektörer och handläggare får inte ta emot gåvor i någon form.

Inre tillsyn innebär att kommunens handläggare kontrollerar att bolaget som har serveringstillstånd och dess företrädare följer alkohollagen. Kommunen undersöker då om bolaget har gjort förändringar som inte är anmälda och om det förekommer misskötsel (främst ekonomisk), brottslig verksamhet med mera. Handläggarna gör förfrågningar hos Polismyndigheten, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten med flera.

Om reglerna i alkohollagen inte följs kan det resultera i en erinran, en varning eller en återkallelse av serveringstillståndet.

Sidan uppdaterades: