Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Från den här sidan kan du hämta de informationsblad i Restaurangboxen som gäller e-tjänster om serveringstillstånd. Ta en titt på checklistorna innan du startar en e-tjänst, så blir det lättare att göra rätt!

När vi uppdaterar informationsblad som du fått med boxen kan du alltid hitta den senaste versionen här.

Informationsblad:
Inledning (PDF-dokument, 498 kB)
Inloggning (PDF-dokument, 513 kB)
Ansöka digitalt (PDF-dokument, 517 kB)
Checklista för ansökningar (PDF-dokument, 511 kB)
Exempel på e-tjänster- ansökningar (PDF-dokument, 726 kB)
Exempel på e-tjänster - anmälningar (PDF-dokument, 679 kB)
Checklista vid ägarförändring (PDF-dokument, 511 kB)
Exempel på e-tjänster - ändringar (PDF-dokument, 713 kB)
Fullmaktsblankett (PDF-dokument, 540 kB)
Alla blad samlade (PDF-dokument, 1,1 MB)

Informationen här nedan motsvarar den som finns på bladen.

Att ansöka eller anmäla digitalt

Tänk på att det krävs bilagor när du ansöker eller behöver ändra i ditt tillstånd. Utredningen kan inte bli klar förrän din ansökan komplett.

Hör av dig till kommunens handläggare om du är osäker på vad du behöver skicka in - se kontaktlänk ovan!

När du ansöker eller anmäler digitalt får du möjlighet att ladda upp bilagor sist i ansökan/anmälan.

När du ansöker/anmäler får du ett referensnummer. Att spara numret är viktigt för att dina kompletteringar ska hamna rätt från början. Det sparar du tid på.

I den digitala ansökan  finns små i-n . De visar var du kan klicka fram information som hjälper dig att förstå vad som ska fyllas i eller bifogas.

www.verksamt.se kan du få hjälp med att skapa checklistor
och få information om i vilken ordning du bör göra saker inför större förändringar.

Checklista för ansökan

Vill du utöka tid eller yta, eller göra andra verksamhetsförändringar?

  • Vi behöver veta vad du vill göra, beskriv förändringen.
  • Gäller det ett enstaka tillfälle eller på längre sikt (eller stadigvarande)?
  • Inför större arrangemang – hur många gäster räknar ni med att det blir?
  • Om du ansöker om ändrade öppettider behövs ett godkännande från hyresvärden.
  • Vid ändring av yta behövs en ritning och godkännande av hyresvärden/ markägaren att ytan får användas. Det gäller ytor både inomhus och utomhus.

Ska du ha ett dans- eller musikarrangemang till allmänheten?

  • Då behövs ett offentligt tillstånd från polisen.
    Gå till www.polisen.se, använd sökrutan och skriv exempelvis "tillstånd".

Checklista för ägarförändring

Ägarförändring anmäler du i vår e-tjänst. Du använder samma ingång
som när du söker nytt serveringstillstånd.

Här får du vägledning om bland annat vilka bilagor som behöver skickas med..

Ekonomi

  • Avtal (alla avtal du har tecknat vid ägarändringen)
  • Aktiebok
  • Uppgifter om hur finansieringen gjorts

Kunskaper i alkohollagen

Om du säljer hela restaurangen eller bolaget

  • Tänk på att du behöver anmäla detta som en ändring och att den ny e ägaren behöver ansöka eller anmäla detta.
  • Tänk på att inte skriva över hyreskontraktet innan den nya ägaren fått serveringstillstånd.

Hitta rätt bland e-tjänsterna - exempel

Här är exempel på sådant som kanske inte är självklart när du ska välja en e-tjänst.

Ansökningar
När du vill ha längre serveringstid, större serveringsyta eller göra andra ändringar i en verksamhet med tillstånd – gå till "Ansökan om serveringstillstånd" och välj "Ändringar...":

Vid ägarändringar i bolaget – gå till ”Ansökan om serveringstillstånd” och välj ”Stadigvarande...”:

Anmälningar
Välj  fliken "Anmälningar" – i menyn till vänster finns de anmälningar du kan göra. Om du saknar något alternativ kan det bero på att du ska ansöka och inte anmäla. Välkommen att höra av dig om du ändå inte hittar rätt.

Här finns e-tjänsterna

Sidan uppdaterades: