Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

I Restaurangboxen som delas ut till alla restauranger i Nacka kommun finns all information om ansökningar och anmälningar kopplade till ditt serveringstillstånd. Du kan även hitta informationen här nedanför.

Ansökningar och anmälningar

Vill du göra förändringar på din restaurang? Exempelvis ordna danstillfällen, ändra öppettider eller skapa ett serveringsutrymme utomhus? De flesta förändringar innebär att du behöver göra en ansökan eller anmälan till oss på kommunen.

Inloggning till e-tjänsterna

Du som har serveringstillstånd i Nacka kommun kan få en inloggning. Sedan kan du använda våra e-tjänster när du behöver ansöka, ändra eller anmäla om något. Skicka ett mail till handläggarna för att få en inloggning, alkotill@nacka.se.

Inloggningsuppgifterna ges till restaurangens firmatecknare. Om någon annan ska sköta restaurangens serveringstillstånd kan den personen få det i uppdrag av firmatecknaren via en fullmaktsblankett som du hittar här: Serveringstillstånd | Nacka kommun.

Tillfälligt tillstånd

Bolagsändringar

De flesta ändringar i ditt företag innebär att du behöver göra en anmälan till kommunen. Det gör du enklast via webbtjänsten: Serveringstillstånd.

Exempel på ändringar:
• Ny serveringsansvarig personal
• Ny adress eller annan kontaktuppgift
• Ny person i styrelsen
• Upphörande av verksamheten

Bra att tänka på vid alla typer av förändringar:

  • Ibland kan din restaurang behöva ansöka om offentligt tillstånd från polisen.
  • Om du vill ha öppet längre än din ordinarie serveringstid måste du
    ansöka om utökad tid. Den ansökan måste vi skicka på remiss till polisen, de de kommer att meddela om ni får tillåtelse att ha öppet under en utökad tid.
  • Om du vill ha livemusik eller DJ behövs ett offentligt tillstånd som du söker hos polisen. Ibland kan du söka detta tillstånd för ett helt år.
    Tillstånd söks på www.polisen.se skriv tillstånd i sökrutan.
  • När ansökningar om tillstånd för musik- och dansarrangemang behandlas får kommunens miljötillsynsenhet en remiss från polisen. Miljötillsynsenheten bedömer sedan om det finns risker för problem med buller och ljud.
  • Tänk på att det är du som verksamhetsansvarig som måste se till att ljudnivåerna följer bestämda riktvärden. Genom egenkontroll kan du visa att ljudnivåerna följts om det exempelvis blir klagomål från grannar.
  • Om du vill anordna en större fest och eventuellt ha en större yta för servering måste du ansöka om detta och ha godkännande från hyresvärden om att ytan får användas.
  • Alla typer av arrangemang med större antal människor brukar medföra krav på offentligt tillstånd och förordnad ordningsvakt från polisen.
  • Alla nya ytor måste vara godkända utifrån brandsäkerhet – gäller även större festivaltält. Med ansökan skickar ni brandskyddsdokumentation som miljötillsynsenheten sedan skickar vidare till brandförsvaret.

Är du osäker kring förändringar och ansökningar kring ditt serveringstillstånd? Välkommen att kontakta din handläggare på Nacka kommun! Du hittar kontaktinformation i din Restaurangbox. Eller maila alkotill@nacka.se så svarar vi så fort vi kan.

Information om aktuella avgifter - se Avgifter för tillstånd och anmälningar

Sidan uppdaterades: