Hoppa till innehåll

Utveckla din affär — stöd och verktyg för företag inom besöksnäringen

Att driva verksamhet inom besöksnäringen är fantastiskt men innebär också många utmaningar, små som stora. Här finner du samlad information om vilka satsningar som görs och vad det kan innebära just för dig. Ta del av spaning och stöd om hur vi tillsammans kan utveckla och framtidssäkra vår besöksnäring.

Nacka som besöksdestination

Nacka är en stor besöksdestination. Med ett läge mellan storstad och skärgård lockas människor hit från såväl Stockholm, Sverige och världen. Nacka har stora hotell- och konferensanläggningar, alla som egna destinationer i sig. Tillsammans med ett brett restaurangutbud och stor variation i aktiviteter har Nacka något för alla.

En starkare besöksnäring - året runt

Stockholm Archipelago är vår långsiktiga regionala samverkan med syfte att ge förutsättningar för en starkare besöksnäring i Stockholms skärgård året runt. Det kan vi få genom att vi förstår marknaden och att vi kan skapa anpassade produkter och konkurrenskraftiga paketlösningar. Men då är det också viktigt med träffsäkra spaningar, verktyg för marknadsföring och lösningar som kan generera goda och ekonomiskt hållbara samarbeten.

Stor satsning på naturupplevelser

Stockholm Archipelago fokuserar på vad som kallas "nature tribe", det är en målgrupp som delar samma intresse för naturupplevelser och därigenom har fler likheter med varandra än till exempel nationell samhörighet. Deras centrala drivkraft är vilken sorts natur de vill uppleva och hur aktiviteten ska vara. ”Naturtriben” är också villiga att betala för orörd natur och unika, skräddarsydda naturupplevelser med höga värden. Läs mer om naturturism på Visit Swedens hemsida.

Så kommunicerar och marknadsför Stockholm Archipelago skärgården

Stockholm Archipelago gör digitala reklamkampanjer, driver egen instagramkanal, ordnar pressaktiviteter, gör samarbeten med författare och bloggare och deltar på mässor för researrangörer. Stockholm Archipelago marknadsför framförallt "The Magic Season" för att locka besökare på andra tider än sommaren. Här du läsa mer om Stockholm Archipelagos kommunikationskoncept (PDF-dokument, 13,2 MB).

Verktyg för produktutveckling och sampaketeringar

Här finns verktyg för dig som vill utveckla din produkt och samverka med andra företag i ett paket. Vi kallar det Stockholm Archipelagos "checklista".

Här kan du läsa mer om checklistan för sampaketering.

Kostnadsfri mediabank för bilder

Stockholm Archipelago har tagit fram en gemensam bildbank som är fri för dig som företagare inom besöksnäringen att använda. Med ett gemensamt uttryck och budskap kan vi bli starkare i berättelsen om Stockholms skärgård som besöksmål.

Länk till bildbanken: https://skargardsredaktionen.mediaflowportal.com
Användarnamn: Skärgårdsredaktionen
Lösenord: Havochvatten

Tips vid marknadsföring

  • Använd gärna begreppen och hashtaggarna #stockholmarchipelago, #stockholmarchipelagotrail och #magicseason vid marknadföring i sociala kanaler. Skärgården har fått en bra genomslag i press och media och detta kan hjälpa dig som företagare att dra nytta av dessa redan starka sökord.
  • Tagga gärna Stockholm Archipelago på Instagram
    Namnet är: archipelago.stockholm
    Det finns även ett starkt samarbete mellan Stockholm Archipelago och de sociala kanalerna för Visit Stockholm.

Sidan uppdaterades: