Att driva verksamhet inom besöksnäringen är fantastiskt men innebär också många utmaningar, små som stora. Här finner du samlad information om vilka satsningar som görs och vad det kan innebära just för dig. Ta del av spaning och stöd om hur vi tillsammans kan utveckla och framtidssäkra vår besöksnäring.
Nacka är en stor besöksdestination. Med ett läge mellan storstad och skärgård lockas människor hit från såväl Stockholm, Sverige och världen. Nacka har stora hotell- och konferensanläggningar, alla som egna destinationer i sig. Tillsammans med ett brett restaurangutbud och stor variation i aktiviteter har Nacka något för alla.
Stockholm Archipelago är vår långsiktiga regionala samverkan med syfte att ge förutsättningar för en starkare besöksnäring i Stockholms skärgård året runt. Det kan vi få genom att vi förstår marknaden och att vi kan skapa anpassade produkter och konkurrenskraftiga paketlösningar. Men då är det också viktigt med träffsäkra spaningar, verktyg för marknadsföring och lösningar som kan generera goda och ekonomiskt hållbara samarbeten.
Stockholm Archipelago fokuserar på vad som kallas "nature tribe", det är en målgrupp som delar samma intresse för naturupplevelser och därigenom har fler likheter med varandra än till exempel nationell samhörighet. Deras centrala drivkraft är vilken sorts natur de vill uppleva och hur aktiviteten ska vara. ”Naturtriben” är också villiga att betala för orörd natur och unika, skräddarsydda naturupplevelser med höga värden som:
"Naturen är en av de viktigaste reseanledningarna för en semester i Sverige och Sverige förknippas även med hållbara naturupplevelser. Undersökningar och analyser bekräftar att naturturismen är ett av de segment inom turism som globalt växer snabbast. Även intresset för Sverige som semesterdestination ökar och det finns potential att öka antalet besökare som vill uppleva hållbar naturturism i Sverige." Läs mer om naturturism på Visit Swedens hemsida.
Stockholm Archipelago gör digitala reklamkampanjer, driver egen instagramkanal, ordnar pressaktiviteter, gör samarbeten med författare och bloggare och deltar på mässor för researrangörer.
"Vi talar med våra kunder, inte till dem. Vi lyfter våra unika kommunikativa värden; kontrasterna, närheten och självförtroendet. Vi berättar skärgårdens sanna historia och om hur skärgården är en (annan del) av Stockholm."
Här du läsa mer om Stockholm Archipelagos kommunikationskoncept (PDF-dokument, 13,2 MB).
Här finns verktyg för dig som vill utveckla din produkt och samverka med andra företag i ett paket. Vi kallar det Stockholm Archipelagos "checklista".
Här kan du läsa mer om checklistan för sampaketering.
Har du behov av bilder och filmer i din marknadsföring? Just nu pågår ett arbete inom Stockholm Archipelago att ta fram en mediabank där du kostnadsfritt kan hämta bilder och filmer som visar livet i vår fantastiska skärgård. Här kommer det även finnas mallar som hjälper dig att ta fram fina produktblad.
Mediabanken kommer lanseras under hösten 2023.
Sidan uppdaterades: