Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Kunskapsseminarium om Östlig förbindelse

Det är dags att färdigställa ringleden runt Stockholm. Det var det eniga budskapet när näringslivet bjöds in till ett kunskapsseminarium om östlig förbindelse i Nackasalen på fredagen.

Stora vinster för Nackabor och näringsliv

– Under 2000-talet har Essingeleden kompletterats med södra och norra länken och nu återstår bara östlig förbindelse för att ringleden ska bli komplett. Det skulle ge stora vinster för både företag och invånare i Nacka, inledde Mathias Forsberg, näringslivsdirektör i Nacka kommun.

100 år av diskussion

David Stenergard från Stockholms Handelskammare konstaterade att de började driva frågan om en östlig förbindelse för över hundra år sedan:

– Stockholm är enda huvudstaden i Europa som saknar ringled. Fram till för två år sedan hade vi sällskap av Tiblisi, men nu är även deras färdigställd.

Vägnätet orsakar problem

Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka, konstaterade att södra länken ofta är avstängd, köerna ringlar långa och att det öster om Skeppsbron inte finns någon förbindelse till norra Stockholm förrän färjan till Rindö.

– Vi är en företagsvänlig kommun och vi ser att företagen har stora bekymmer med vägnätet. Man har medarbetare, transporter och annat som måste fram. Vi behöver få till ett robust trafiksystem som hänger ihop, sa Mats Gerdau.

Nytt hopp med en annorlunda lösning

Efter 2010-talets utredningar och förhandlingar stoppade dåvarande regeringen arbetet 2018. Frågan fick nytt liv under hösten, när regeringen meddelade att man vill utreda förutsättningarna att bygga östlig förbindelse genom alternativ finansiering och genomförande.

– Det ligger en stor samhällsnytta i att byggtiden nästan alltid förkortas. Projektbolaget kommer dessutom ansvara för kvaliteten när projektet ska lämnas över efter tjugo eller femtio år. Om man använder budgetasfalt blir det mer störningar och dyrare i längden och det undviker man, sade Fredrik Bergström, som är nationalekonom med bakgrund som chef för WSP Advisory och forskare inom alternativ finansiering av infrastruktur.

Alternativ finansiering

Bland annat har Öresundsbron betalat sig tidigare än väntat och att många utländska projekt har färdigställts både snabbare och billigare än budgeterat.

Fredrik Bergström konstaterade att staten visserligen kan låna pengar billigare till finansieringen, men det vägs med råge upp av att man med alternativa former bygger snabbare, med bättre kostnadskontroll och med mer hänsyn till underhållet. Men det innebär ett risktagande för oförutsedda händelser som behöver hanteras.

– Östlig förbindelse är ett bra projekt för alternativfinansiering. Det är tydligt avgränsat och det finns finansiärer som vill gå in i östlig förbindelse. Tror att vi kommer att få se en kombination av vägavgift, statlig ersättning, finansiering från exploatering av statlig mark och andra metoder, menade David Stenergard.

Stora vinster för hela länet

– Alla förstår att östlig förbindelse är bra för Nacka och Värmdö. Södra länken är redan underdimensionerad, har i snitt ett stopp om dagen och det finns inga riktiga alternativ. Men de stora samhällsnyttorna finns i hur framkomligheten i Stockholms innerstad ökar och restiderna kraftigt minskar, sa David Stenergard.

Den bilden delas av Mats Gerdau, som menar att när innerstan avlastas på trafik underlättar det kommunikationerna för företag och boende i Nacka. Det gör också innerstan trevligare att besöka för både Nackabor och för utländska turister, som i sig kan bidra till jobb och tillväxt i Nacka.

Mats Gerdau ser dock inte att det kan bli aktuellt för Nacka kommun att medfinansiera tunneln med skattemedel:

– Nacka har bidragit mycket till utbyggnaden av tunnelbanan och är beredda att medverka till trafiklösningar för att ansluta vägnätet till östlig förbindelse. Men medan tunnelbanan kunde delfinansieras genom ökade markvärden runt stationerna, ökar inte markvärdena runt tunnelmynningarna. Därför kan Nacka kommun inte förväntas bidra med skattepengar, utan andra lösningar behövs.

Kommande infrastrukturproposition

Den 11 december behandlar riksdagen förslaget till infrastrukturproposition och inriktningen för östlig förbindelse. Därefter förväntas regeringen tillsätta en utredare för att ta fram en modell för alternativt genomförande och finansiering av bland annat östlig förbindelse.

talare-kunskapsseminarium.jpg
David Stenergard, Stockholms Handelskammare, Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka, nationalekonom Fredrik Bergström och Mathias Forsberg, näringslivsdirektör och t.f. samhällsbyggnadsdirektör i Nacka kommun.

Sidan uppdaterades: