Vi vill välkomna ännu fler att delta i våra offentliga upphandlingar, därför hoppas vi att vi ses på Mötesplats Offentliga Affärer 27–28 september på Nackastrandsmässan! Här står den goda affären i fokus och det är öppet för dig som arbetar i eller vill göra affärer med den offentliga sektorn. Programpunkterna under dessa två dagar täcker det mesta inom offentlig upphandling: hållbarhet, digitalisering, kompetensförsörjning, juridik och dessutom praktiska case tagna från verkligheten. På plats finns även en inspirerande utställning och det ges många intressanta föreläsningar.
Passa på att träffa Nacka kommuns inköpsenhet med inköpschef Sebastian Nordgren och hans kollegor som är på plats under dagarna i Nackas monter, tillsammans med både politiker och tjänstemän:
– För mig och mina kollegor är dialog och utveckling tillsammans med Nackas företagare A och O och vi brinner för den goda affären för Nackas medborgare, säger han och förklarar vidare:
– På inköpsenheten finns givetvis tydliga lagar att förhålla oss till i upphandlingsarbetet och vi har sedan länge inarbetade processer och rutiner som vi följer. Men hjärtat och navet i vår verksamhet är alltid den personliga och goda dialogen med företagen där vi har medarbetare som har spetskompetens inom flera olika områden och gärna hjälper dig som har frågor.
– I Nacka vill vi ligga i framkant inom upphandling och vi har ofta stor konkurrens med många anbudslämnare. Det är så det ska vara, att vi bland många anbud kan välja ut den bästa leverantören till Nackaborna.
Sebastian Nordgren vill öppna för ännu fler mindre företag att delta i offentliga upphandlingar:
– Nackas kundvalsmodell, där medborgarna väljer fritt bland auktoriserade leverantörer, bidrar till att vi kan underlätta för småföretagare att vara med och göra affärer. Men även många av våra upphandlingar kan småföretag, kanske tillsammans med andra företagare, vara med och vinna. Cirka 70 procent av alla företag som levererar till Nacka kommun är små och medelstora.
Inköpschefen skickar med sina bästa tips till företagare som vill vara med i en upphandling med kommunen:
– Kanske låter det tråkigt, men det handlar faktiskt om att läsa igenom materialet ordentligt för att vara säker på att man fyller i och svarar på alla frågor så att det blir rätt från början. Bristfälligt ifylld dokumentation är faktiskt den största anledningen till att ett företag faller bort från urvalsprocessen. Behöver man hjälp så är man alltid välkommen att kontakta oss direkt så hjälper vi till så att allt blir rätt och komplett från början.
– Vi vill uppmuntra till så många personliga möten som möjligt och där ger mässan i september en fantastisk möjlighet till samtal med både det lokala och regionala näringslivet, säger Sebastian Nordgren och hälsar:
– Besök vår monter och prata med oss om dina utmaningar, så kan vi gemensamt hitta fram till bra lösningar!
Sidan uppdaterades: