Det har gått fem år sedan Johan Sund fick frågan om att bli VD på Elite Hotel Marina Tower vid Saltsjöqvarns kaj. Då hade han precis varit ett antal år i Arjeplog som hotell-vd där han drivit destinationsarbetet främst mot kunder i utlandet inom bilindustrin samt privatmarknaden, trots att han från början utbildat sig till civilingenjör. Det var en av kunderna på hotellet i Arjeplog som efter att ha sett vad Johan byggt upp där under fem år, ställde frågan om han inte ville komma över till Elite. Johan, som i grunden har ett kreativt entreprenörshjärta, såg potentialen och möjligheten att med stor frihet kunna driva hotellet lite som ”sitt eget”, en utmaning som lockade och passade Johans personlighet. Sagt och gjort, Johan hoppade på och idag fem år senare har han lyckats göra Elite Hotel Marina Tower till det mest lönsamma i hela Elite Hotels-kedjan.
Vi fick en pratstund med Johan om nuläget och planerna för 2023.
Vad ser du som dina 3 viktigaste frågor för verksamheten under 2023?
Vad är du stolt över?
Mina medarbetare och att vi tillsammans har lyckats skapa en plats som människor vill komma tillbaka till. Vi är det Elite-hotell som är mest lönsamt i hela kedjan, och 2022 slog vi alla rekord när vi gjorde 31,3 miljoner i vinst.
Du är med i kommunens hotellvd-nätverk som träffas flera gånger under året - vad ser du för fördelar med det?
Jag tycker det är viktigt med samverkan, där vi kan hjälpa varandra på olika sätt. Exempelvis när vi stöter på större affärer och kan rekommendera varandra, när någon har lite mindre beläggning medan någon annan har mycket. Vi uppmuntrar varandra att hjälpas åt med problem som uppstår, exempelvis när vi behöver extra bemanning. Här är ett gott nätverk och samarbete nyckeln. Jag tror på att säga ja istället för nej, att alltid samarbeta för att hitta smarta lösningar tillsammans.
Hur ser du på företagsklimatet i Nacka?
Bra! Jag upplever en positiv framåtanda och jag tycker att Nacka kommun prioriterar företagarna. Jag är glad att vi ligger i Nacka och inte i Stockholm. Nacka kommun känns mindre politiskt och mer flexibelt i sin inställning och sitt arbetssätt, medan Stockholm känns mer byråkratiskt.
Vad kan vi göra ännu bättre i Nacka?
Att arbeta aktivt med så kallad contracted leisure. Vilket innebär att man skapar avtal med partners, som utländska resebolag, så att man kontinuerligt får nya gäster därifrån under året. Då bildas en trygg bas för verksamheten och det är något vi tittar på aktivt just nu. Exempel på destinationer som är duktiga på det här är Ice hotel och Åre, där man samarbetar med resebyråer över hela världen som attraherar turister.
Vilka är dina hjärtefrågor - vad brinner du för?
Nummer ett är mina medarbetare och nummer två är affärsutveckling. Att vi tillsammans hittar sätt att förädla den här produkten. Vi har lyckats göra många bra saker med liten budget, jag gillar att hitta kreativa lösningar och givande samarbeten med olika typer av leverantörer som gör att vi kan göra mycket med små medel. Vi är bra på att driva mycket själva.
Vad är nycklarna till ett starkt företagande - dina bästa tips?
Säg inte nej – säg ja! Då öppnas möjligheter och nya bra saker kommer till dig. Få din organisation att säga ja – att ”vi löser det här!”. Hjärtat i allt är att bygga relationer och förtroende med människor, att vara ärlig och öppen och att vara lösningsfokuserad. Då blir det mesta bra. Satsa på det mänskliga mötet. Vi har exempelvis en och samma person hos oss som följer upp kunden från den allra första kontakten till den sista, där upplevelsen av det mänskliga mötet är viktigast.
Sidan uppdaterades: